Skip to main content
فهرست مقالات

شنیدار گرایی

نویسنده:

(6 صفحه - از 35 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : شنیداری ،شنیدارگرایی ،یونان ،ملاصدرا ،اسکندر ،وبا ،شنیدار گرایی ،هندسه ،افسانه‌ها ،افلاطون ،ارسطوی ،شرک ،بلاد یونان ،خداوند ،مذبح ،بلاد یونان مرتفع ،مغول ،فلاسفهء ،خرد ،حق ،مردم ،ذی القرنین ،الخ ،پیامبر ،شرک از بلاد یونان ،حکمای ،تاریخ ،مردم یونان روزگار افلاطون ،مردم یونان ،زبان

خلاصه ماشینی:

"الخ)از هندسه دوری‌ می‌جسته‌اند؟چگونه عدل خداوند چنین اقتضا می‌کند که مردم‌ بیچاره را به جرم دوری از هندسه(و لابد به دفاع از اقلیدس) 2lبه وبا گرفتار کند؟چرا خداوند-سبحانه عما یقولون-مردم‌ یونان را به جرم شرکت در جشنهای آیین باکوس و دیونیزوس‌ و آن نوشخواری‌ها و شهوترانیهای شرم‌آور به وبا مبتلا نکرد؟ اما به خاطر استمالت از اصحاب هندسه و بویژه افلاطون،وبا را بر عوام بیچاره گماشت؟آیا نمی‌توان گفت که فی‌المثل‌ خشایار شاه نیز به این دلیل به یونان لشکرکشی کرد که خداوند زا شوکران نوشاندن حکومت آتن به سقراط خشمگین شده بود؟ آیا نمی‌توان برای غلبهء نرون بر یونان نیز چنین افسانه‌ای‌ تراشید؟اینکه مولانا جلال الدین حملهء مغول را چنین تأویل‌ می‌کرد که چون اهل ظاهر و امرای خوارزمشاهی بهاء ولد را از بلخر نفی بلد کردند خداوند غضب کرد و مغولان را بر مردم‌ گماشت،چه فرقی با ماجرای وبا و هندسه دارد؟مردم بلخ یا امرای خوارزمشاهی گناهکار بودند،چرا خداوند مردم تمام قارهء آسیا را عذاب کرد؟سگها وگربه‌های نگونبخت نیشابور چه‌ گناهی کرده بودند؟اگر مولانا رغمارغم عظمتی که دارد شنیدارگرا نبود،لختی در این معنا تأمل می‌کرد که آن همه زن‌ مسلمان که از ماوراء النهر تا شمام به دست ددان و دیوان مغول‌ مورد تجاوز قرار گرفتند و سپس کشته شدند چه ربطی به نفی‌ بلد پدر وی داشتند؟اما شنیدارگرایی همواره بر مدار گزاف‌بین‌ و گزاف‌گویی می‌گردد و دعوی‌هایی مطرح می‌کند که نه قابل‌ اثباتند نه قابل انکار،و مگر ماجرای آن زرگر نگونبختی که در اولین داستان مثنوی بدون هیچ جرمی کشته می‌شود تا خانم‌ کنیزک به جانب اعلیحضرت میل کند،کم از گزافه‌ایی است که‌ مولانا در باب حملهء مغول می‌تراشد؟سلمنا که بپذیریم خداوند بر اثر نفرین بهاء ولد به قدری خشمگین بوده است که تر و خشک نکرده و نه تنها گناهکاران اصلی،بلکه تمام مسلمانان و هندوان و بوداییان و ارامنه و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.