Skip to main content
فهرست مقالات

هیدگر و شاعران

(6 صفحه - از 67 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : هیدگر ،شعر ،افلاطونی ،فلسفه ،زمان ،صندلی ،جهان ،احساس ،اندیشهء هیدگر ،هستی ،انتظار ،غربی ،آثار ،تاریخی ،خشم ،جهان امروزی ،فعل ،نظریهء افلاطونی ،پیوند ،اندیشهء هیدگر نکته‌ای اساسی ،انتظار آثار بعدی مکمل ،زمانهء ،افلاطون از شاعران زمان ،آغاز اندیشهء غربی ،افلاطون میان جهان ،شاعری امروزی ،شعر و شاعری امروزی ،آثار هولدرلین شاعر ،پیوند نهانی میان شاعر ،پیوند اصلی میان زمان

خلاصه ماشینی:

"اگر قرار است این‌ سؤال دوباره مطرح شود،در آن صورت شاید پاسخ جامعی هم‌ بدان داده شود؟ در همان حال که جهان فلسفه بیهوده در انتظار ظهور این‌ منظومه به سر می‌برد،هیدگر در آغاز سال 1930 به عوض‌ مطالعهء شعر و شاعری،بویژه به بررسی آثار هولدرلین شاعر 2lروی آورد. این تخفیف شعر و شاعری،نتیجهء نفرت افلاطون‌ از شاعران زمان خود نبود بلکه نتیجهء ناگزیر ثنویتی بود که‌ افلاطون میان جهان اندیشه و جهان احساس قائل شده بود. این نغمهء رسالت تاریخی به واقعی‌ترین و تندترین شکل خود در اشعار هولدرلین طنین افکن است،و از اینجاست که هیدگر از میان‌ دیگران،او را به عنوان ملک الشعرا برگزیده است:یکه تاز میدان‌ شعر و شاعری،بدین معنا که سرنوشت او با سرنوشت‌ شعر و شاعری به‌هم آمیخته است. او باید این را درنظر بگیرد که در جهان امروز مقام یک نگرنده‌ نیست،چنان‌که روزگاری میان ملل باستان چنین بود،بلکه فقط در مقام مردی است که در تنظیم کلمات برای برانگیختن عواط ما چیره دست است و این‌انگیزه‌های موزون را برای آنکه ما بهتر بتوانیم خود را با جهان سازگار کنیم به کار می‌گیرد. اما گاهی به هنگام استدلال همان که واضح است برای آدمی‌ از همه پوشیده‌تر می‌ماند،و نکتهء عمیق دربارهء هیدگر اینکه، چگونه وی این دو معنای ساده را از اساس به تمامی سنت‌ اندیشهء غربی منسوب می‌کند. اگر آدمی اندیشهء خود را معطوف سنت دیرپای فلسفهء غربی از افلاطون تا ذهن‌گرایی مطلق قرن هجدهم کند،سنتی که منکر آن است که‌ زمان«واقعا واقعی»باشد و آن را در قلمرو ظواهر محض وارد می‌کند،آن‌گاه این پیوند اصلی میان زمان و هستی درنظرش‌ به مثابهء تجدیدنظری اساسی در این سنت جلوه‌گر می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.