Skip to main content
فهرست مقالات

وجوه اشتراک هنر هندی و چینی

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 91 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هندی، اشتراک هنر هندی و چینی، شرقی، ذهن، بودایی، سنتی، وجوه اشتراک هنر هندی، اروپا، تمدنهای، یوگا، دین، متافیزیکی، اصول، تمدن چین و هند، فرهنگ، مفهوم، تاریخ هنر بودایی چین، جنبه مذهبی هنر بودایی، چان، غرب، انسان، هنر مذهب بودایی، تمدنهای هند و چین، فرهنگهای سنتی چین و هند، تاریخ، فرهنگ هند و چین، اصول نخستین، دیدگاه، کار

خلاصه ماشینی: "با این حال باید چند نکته را به درستی مشخص کرد اول‌ اینکه در مقایسه با اروپا-اروپای بعد از رنسانس مدنظر است- مقایسهء شرق با اروپای قرن سیزدهم می‌باید به طریقی کاملا متفاوت انجام گیرد و با دیدگاه فعلی فایدهء چندانی نخواهد داشت، دوم اینکه منظور از شرقی همان مفهوم خاور واقعی است،نه آن‌ چیزی که امروزه کمابیش دز اثر تماس اروپاییان با اهالی این‌ سرزیمن باب شده است. چان-ذن که مذهب نبوده و فقط سنتی متافیزیکی است و هنر«ذن»که از مقوله‌ای دیگر است مستقیما براساس اصول‌ نخستین پایه‌ریزی شده‌اند:کلمه ذن،تلفظ ژاپنی کلمه Chan چینی و dhyana هندی است،دیانا،شیوهء اجرای هندی‌ «گویا»ست که به معنی هرچه آزادانه‌تر حالتهای مختلف وجود و هستی و در نتیجه داشتن رفتار وسلوکی بهتر و آزادتر است؛ این شیوه اساسا عبارت است از تمرکزی بصری که منجر به‌ معرفتی بلافصل از طریق تشخیص و تمایز ذهن و عین،به دور از هرگونه آشفتگی خاطر می‌شود به این ترتیب،مثلا در هنر، هر تصویر ذهنی که متحقق شده و هویت یابد،انگاره و مدل‌ هنرمند خواهد شد؛این انگار یا الگو که«هنر موجود در هنرمن» است،مصداقی خواهد بود بر نظمی که ساخته هنرمند بر آن مگر اینکه‌ مبتنی است،مصداقی بر«طرد مشاهده مستقیم طبیعت»البته‌ باید پذیرفت که مسئله سبک در چین و هند را نمی‌توان به عنوان‌ پذیرشی بصری،درجاتی از مشاهده یا نظایر آن دانست بلکه‌ فقط باید آن را نوعی نیروی نوسانگر و تغیر یابنده بدانیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.