Skip to main content
فهرست مقالات

نقش در تصویر اسلامی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : تزیینات، تصاویر، گیاهی، رنگ، نقش در تصویر اسلامی، سامراء، سبک، خطوط، نقش، ساقه‌ها

خلاصه ماشینی: "سبک‌ گچ‌بریهای دورهء عباسی،با گچ‌بریهای‌ اموی خیلی شبیه به یکدیگر هستند،و اشکال گیاهی و نباتی در هر دوجا دیده‌ می‌شود،اما در سبک گچ‌بری سامراء، استفاده از عناصر تقلیدی،بدون استفاده از تزیینات فراوان بخوبی دیده می‌شود،که‌ بیشتر از اشکال چند ضلعی با نوارهای‌ مخصوصی،استفاده شده است. بدون شک،اکثر این اشکال و تابلوها، ریشه‌ای فارسی یا عراقی داشته‌اند و این‌ تصاویر،به نحوی با گونه‌های آسیایی‌ خود،نسبتی خاص داشتند،خصوصا مجموعه‌هایی از حیوانات وحشی که‌ حیوانی را از ناحیه گردن گرفته و آن را به‌ زمین زده‌اند شاید شناخت منبع اصلی این‌ حیوانات،کار بسیار دشواری باشد،اما نسبت به بقیه عناصر زینتی فاطمی، این‌گونه نیست،پس تمدن مصر،در قرن یازدهم و دوازدهم چگونه توانست اسلوب‌ و سبکی را به وجود آورد که به مبادی این‌ شبکه‌های هندسی و عناصر گیاهی،دست‌ یابد؟این سخن درست نیست که گفته‌ می‌شود،هنرمند مسلمان،برای خلق یک‌ شکل از این نقشها،دریاها و اقیانوسها زیادی را در نور دیده است. بی‌تناسب نیست در اینجا اضافه‌ نماییم که این گونه کارهای تقلیدی در مورد عناصر خطی در دورهء موحدی آشکار گردیده است که ابتدا از قرن سیزدهم و ساختمانها و کاخها،آشکار گردید و ما می‌توانیم نام این‌گونه تزیینات را شبکه‌های معماری بگذاریم،که از قوسها و چند ضلعی‌های معینی تشکیل شده مقابل‌ یکدیگر قرار گرفته‌اند. این پوشش رنگی براق‌ که احیانا بر روی آجرهای رنگی و یا ملاطی که شبیه آجر هستند،قرار گرفته، مساحت زیادی را می‌پوشاند،و در واقع از دیگر تزیینات بی‌نیاز و مستغنی است در مسجد کبود،مجسمه‌هایی دیده می‌شود که‌ هیچ‌گونه تراشه‌هایی آن را احاطه نکرده‌ است،مع ذلک به صورت یک پدیدهء زیبایی‌ درآمده که به دور از هرگونه عیب و نقص‌ می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.