Skip to main content
فهرست مقالات

به سوی تعریفی دوباره ناصر باهنر: درباره کارکردهای رسانه ای نماز جمعه

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 17 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : نماز جمعه ،کارکردهای رسانه‌ای نماز جمعه ،جمعه ،رسانه‌های سنتی ،رسانه‌ای نماز جمعه ،رسانه‌ای ،رادیو و تلویزیون ،دینی ،کارکردهای رسانه‌ای ،رسانه‌های سنتی و مدرن ،رسانه‌ای نماز ،مدرن ،رسانه‌های مدرن ،نماز جمعه بیاید ،نیازهای دینی ،نیازهای مردم ،کارکردهای جدید ،جمعه بیاید ،بحث سیاسی ،جدید ،ارتباطات سنتی ،جمعه مطرح ،برنامه‌ریزی می‌کنم

خلاصه ماشینی:

"مطابق تحقیق یاد شده،در بین مجموعه رسانه‌های سنتی و مدرن ایران جایگاه نماز جمعه صرف‌نظر از کارکردهای سیاسی و غیردینی آن(منظور کارکردهایی است که مستقیما به نیازها و پیام‌های دینی مربوط می‌شوند)آنقدر پایین بود که به عنوان یک‌ رسانه سنتی مورد توجه جدی جامعه ایران از آن ذکری نکردیم،مگر این‌که مجموعه مخاطبانمان را به جمعیت متدینین محدود کنیم که‌ در آن صورت نماز جمعه برای آنها رسانهء خیلی مهمی می‌شود. علت محدود شدن رسانه‌های سنتی و به تعبیر دیگر عدم‌ پویایی تعاریف آن در عصر فعلی را چطور تحلیل می‌کنید؟ وقتی ما از یک رسانه تعریفی را ارائه می‌دهیم و برمبنای آن، محدوده‌هایش را تعیین می‌کنیم و می‌گوییم نماز جمعه یک رسانه‌ عبادی-سیاسی است،اول باید ببینیم این تعریف از کجا آمده و چرا این رسانه یک رسانه عبادی-سیاسی است،دوم این‌که چرا توجه‌ نمی‌شود آیا کارکردها و تعاریف متناسب با شرایط اجتماعی و بر مبنای اصول اسلامی هستند و یا مشخص و از پیش تعیین شده‌اند. رسانه‌های سنتی و مدرن باید هماهنگ‌ و همگرا باشند،نه این‌که امروز بنشینیم‌ و بحث کنیم رادیو و تلویزیون کجا به اصول دینی ما آسیب می‌رسانند و سعی کنیم به‌وسیله نماز جمعه این‌ آسیب را برطرف کنیم. الان زمان واگرایی نیست یعنی اگر تصور کنیم رادیو و تلویزیون ما دارد به سمت سرمایه‌داری حرکت‌ می‌کند و نماز جمعه بیاید در جهت حل مشکلات آن حرکت کند؛ آن‌وقت این(ناهماهنگی)یک ضایعه است در کشور ما یعنی ما مهترین نقطهء عطف تاریخ ارتباطی‌مان را به همین راحتی از دست‌ می‌دهیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.