Skip to main content
فهرست مقالات

یکی از راههای نابودی انقلاب: جای خالی هنر در روایت تاریخ انقلاب

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 70 تا 73)

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) چه شد که به سراغ سوژه«توفان شن» رفتید؟ زمان وقوع حادثه من دانشجو بودم و با این‌ که در رشته مهندسی درس می‌خواندم و تقریبا با عالم سینما و هنر از لحاظ کاری هیچ رابطه‌ای‌ نداشتم،احساس کردم این حادثه می‌تواند موضوع جذابی برای ساختن فیلم باشد اما هیچ‌ وقت فکر نمی‌کردم خودم یک روزی وارد عرصه هنر و سینما شوم و بعد هم این فرصت‌ پیش بیاید که روی سوژه کار کنم. در بهار سال 74 که ایام عید به‌ مشهد رفته بودم،دیدم بهترین فرصت برای‌ تحقیق راجع به این موضوع مهیا شده است لذا ماشین خودم راه افتادم و به لطف خدا ظرف دو روزی که در طبس بودم،سرنخ‌های خوبی راجع‌ به این حادثه گیر آوردم. من‌ فکر می‌کنم به حوادث قبل از روز 13 آبان و بعد از آن می‌تواین بپردازیم؛کما این‌که خود حادثه‌ تسخیر لانه جاسوسی،دستمایه کار هنری برای‌ آمریکایی‌ها بوده است. اگر اشتباه نکنم،دو سه تا فیلم راجع به این حادثه ساخته‌اند که در یکی از آنها،دقیقا قصه از زمانی شروع می‌شود که‌ دانشجویان ایرانی دور سفارت جمع شده وارد سفارت می‌شوند و عده‌ای را دستگیر می‌کنند. اما راجع به خود حادثه‌ طبس کار نکرده‌اند؛غیر از فیلم Delta force در سه‌ نسخه که راجع به نیروهای دلتاست و گاه هم به‌ صورت تخیلی ساخته شده است. حالا اگر بخواهیم کلان تر نگاه کنیم،در مورد تاریخ نگاری وقایع انقلاب در آثار هنری، چرا کم کاری شده است؟این همه حادثه قبل و بعد از پیروزی انقلاب در ایران اتفاق افتاده اما بازتاب هنری چندانی پیدا نمی‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.