خلاصه ماشینی:
"ب)جامعیت انسان کامل در مراتب نبوت، رسالت و ولایت ج)مرجعیت انسان کامل در هدایت ساکنین طریق معرفت د)تفاوت سنخی انسان کامل با دیگران الف)حضور انسان کامل در همهء اعصار از دیدگاه مولانا صحنهء هستی هیچگاه از وجود انسان کامل و ولی مطلق الهی خالی نبوده و نیست و ایشان در هر دوره و زمانی در کنیونتی خاص برای هدایت بشر ظهور کرده و ارشاد خلایق را به عهده میگیرند.
مصطفی زین گفت کآدم و انبیاء خلف من باشند در زیر لوا بهر این فرموده است آن ذوفنون رمز نحن آلاحزون السابقون گر به صورت من ز آدم زادهام من به معنی جدجد افتادهام پس زمن زائید در معنی پدر پس ز میوه زاد در معنی شجر(6) ج)مرجعیت انسان کامل در هدایت سالکین طریق معرفت اولیاء و پیران الهی از آنجا که با ریاضت و تهذیب از نفسانیات رسته و به صفات الهی متخلق گردیده و فانی در حقاند مرجع هدایت و ارشاد کافر رهروان راه طریقتاند که جز با هدایت و دستگیری ایشان گام زدن در طریق معرفت الهی میسور نیست و این در حالی است که مراتب معرفتی همهء انبیاء و اولیاء جزء و علوم باطنی و معارف سریشان رشحهای از دریای نامتناهی معرفت انسان کامل محمدی(ص)است."