Skip to main content
فهرست مقالات

اقناع یا اغوا؟: تأملاتی در انتخابات و تبلیغات در نظام های دموکراتیک

(8 صفحه - از 24 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : انتخابات، سیاسی، رضا خان، مجلس، مدرس، سردار سپه، مردم، احزاب، قدرت، رأی

خلاصه ماشینی:

"دورهء رضا خان نقطهء عطفی در معرفی فرهنگ‌ حاکم در تعاملات گروههای سیاسی با یکدیگر، متأسفانه نه تنها این رابطه را حذف نکردیم‌ بلکه تشدیش کردیم توجیهش کردیم و تطهیرش نمودیم و خوب آدم‌های کمی‌ هستند که باوجود این همه محرک و زمینه‌ انحراف هنوز بتوانند علی‌وار زندگی کنند در یک کلام این رابطه قدرت-ثروت پاشنهء آشیل‌ جمهوری اسلامی است(به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر محمد رجبی: احزاب عملا مجموعه‌ محدودی از قدرتمندان یا قدرت‌طلبان همفکر و همسو هستند که هیچ گروهی از مردم را نتوانسته‌اند برای مدت طولانی در پشت خود متشکل سازند و اغلب قائم به افرادی هستند که‌ هرکدام به دلایلی متفاوت بین‌ مردم شهرت و احتمالا محبوبیت دارند هسته‌های قدرت،بیگانگان و مردم دارد،چرا که‌ هم دلایل مساعد شدن زمینه روی کارآمدن رژیم‌ دیکتاتوری رضا خان را می‌شود در آن پیدا کرد و هم بسیاری از اتفاقات پس از شهریور 20 باتوجه‌ به آن قابل تحلیل است. مسیری که در تاریخ معاصر ایران و جهان بی‌بدیل است اما مشکلاتی هنوز در مسیر آن وجود دارد که بسیاری از معضلات و بن‌بست‌های دهه اخیر را باید با آن تحلیل کرد افروغ حضور دوباره جنگ قدرت پس از یک‌ دورهء فطرت چند ساله اول انقلاب و اعمال‌ نفوذهای پیچیده در انتخابات را از سنت غلط گذشته می‌داند: «از طرفی دسته‌بندیها در ایران دسته‌بندیهای‌ متعارفی نیست یعنی چپ و راستی که در ایران‌ تعریف می‌شود در قالب‌های واقعی نمی‌گنجند، چپ آرمان‌گرا و رادیکال که در سال‌های اول‌ انقلاب مصداق داشت امروز دقیقا در تعریف‌ راست قرار گرفته و راست در فضای تعریف چپ؛ این گروهها از نظر درونی هم در حال تضادند؛در حقیقت در فضای چپ فعلی دو تئوری نگاه بسته‌ اقتصادی و نگاه باز سیاسی را باهم می‌بیند و در راست شعار عدالت‌خواهی و اقتصاد سرمایه‌داری این را اضافه کنید به تلون این گروه‌ها در اهداف و آرمان‌ها که در طول این سال‌ها به‌ شدت دچار تغییر بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.