خلاصه ماشینی:
"اگر بخواهیم به این دغدغه مهم فکری امام،توجه نشان دهیم،چه باید بکنیم؟قاعدتا،امروز سه راه برای بهره بردن از مفاهیم اسلام نام و اسلام آمریکایی داریم: الف)فهم بیواسطه و حضوری آنها با اتکا به تجارب عینی این راه تنها برای کسانی ممکن است که اگر همپای امام،دهها سال حرکت اصلاحگری دینی و اجتماعی را تجربه نکردهاند،لا اقل حضوری آگاهانه و همدلانه در دهه اخیر این تجربه(یعنی سالهای پیروزی انقلاب تا رحلت امام)را داشتهاند.
تعریف حق و باطل،خود قصهای دراز دارد اما اجمالا میتوان براساس این دو مفهوم،نسبت انسان و دین ناب الهی را چنین ترسیم کرد:خداوند-که مصداق کامل یا تنها مصداق حقیقی حق است-برای بازداشتن انسان از باطل-که بر هر آرمان و راهی جز خدا و دین او صدق میکند- دو چیز به او داده است.
از آنجا که این فطرت الهی از دیدگاه اسلام،همگانی است و منحصر در انسانهای یک دوره یا یکصنف یا یک جامعه خاص نیست،اسلام ناب پیامی فرازمانی،فرامکانی و فراطبقاتی دارد و هر دعوت متکی بر اسلام ناب نیز میتواند عقبهای اینگونه گسترده برای خود ببیند.
بررسی مفهوم قرآنی حق و باطل و جایگاه مفهوم حق-و ارتباط آن با مفهوم عدل -در روایات و ارتباط دو مفهوم عدل و عقل(و بازخوانی بحثهای مربوط به حسن و قبح ذاتی و عقلی،که در تاریخ خود با مفهوم عدالت پیوند خورده است)برای درک دقیقتر ابعاد اسلام ناب-لا اقل آنگونه که امام شناخته بود و شناساند-بسیار مفید خواهد بود.
توجه همزمان اسلام ناب به ابعاد مختلف زندگی انسان که محدود کردن هریک را به خاطر دیگری در بعضی موارد لازم میآورد،چراکه لازمهء رعایت عدل،«اهم و مهم»کردن است(کما اینکه عقل نیز در روایات،به این صفت شناسانده شده است)."