خلاصه ماشینی:
"یعنی اینکه فهم مقاصد اهل عرفان در تألیفاتشان،به حقیقت حال نمیشود مگر به ریاضات و مجاهدات نفسیه و خودی خود را در میان ندیدن و طلب کشف حقایق از مبدأ امام خمینی(ره)شخصیتی است که در بادیهء عشق حق،عارفی ربانی و در طی طریق حقیقت و مقامات اهل سیر مکانتی رفیع و منزلتی بلند دارد.
»8 حاصل این تحقیق عمیق که مبتنی بر مطالب یاد شده در بخش سوم این مقاله است(یعنی اینکه عالم،مجلس حضور حق است)این میباشد که حضرت موسی(ع)برای حفظ حضور حقتعالی و رعایت حرمت این حضور با افعال سهگانهء خضر(ع)به جهت آنکه آن افعال به صورت ظاهر، معصیت9یا غیر عقلایی10بودند مخالفت کرد و بر آنها اعتراض نمود.
11 ایشان میفرمایند که انبیاء و اولیاء- علیهم السلام-هر چند که بر حسب مقام ولایتشان چنین هستند که هیولای عالم امکان تحت تسخیر ایشان است که آن را به هر شکلی که میخواهند در آورند،لکن از آنجا که اظهار معجزات و ابراز کرامات،ریشه در اظهار ربوبیت و قدرت و سلطنت در عوالم بالا و پایین دارد،ایشان برای حفظ ادب عبودیت که تمام حقیقت ایشان است از اظهار معجزات و کرامات ابا دارند مگر در مواردی که مصلحت بالغه و حکمت الهیه،اظهار معجزات را اقتضا کند،هر چند که ایشان در همان حال نیز توجه تام قلبی به خداوندگار جهانیان داشته و با دور کردن أنانیت و نفسانیت از خود به اظهار ذلت و بیچیزی و بندگی خداوند پرداخته و امر اظهار معجزات را به حقتعالی موکول مینمایند و آنچه که در میان مشاهده نمیکنند خودی و نفسانیت است،با اینکه ربوبیتی که در اثر معجزات از ایشان ظاهر شده است و ایشان تنها همچون آیینهای هستند که صاحب صورت حقیقی را ارائه میدهند."