Skip to main content
فهرست مقالات

شیخ داوود قیصری ساوی و امام خمینی (ره)

نویسنده:

(3 صفحه - از 100 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : داوود قیصری ساوی و امام‌خمینی ،شیخ داوود قیصری ساوی ،امام ،امام‌خمینی ،تعلیقات علی شرح فصوص‌الحکم ،تعلیقات ،عرفان ،حمد ،امام‌خمینی ( ره ) ،فصوص‌الحکم ،شرح فصوص‌الحکم قیصری ،حق ،شارح ،شرح فصوص ،کتاب ،تصوف ،آثار شیخ داوود قیصری ،امام‌خمینی این‌که اسم عبارت ،تجلی ،ذات ،قیصری همرا‌ه تعلیقات امام‌خمینی ،نسخه خطی کتاب ،بیانی عرفانی سخن شارح ،علم ،علی شرح فصوص‌الحکم و مصباح ،عین ،حضرت امام‌خمینی ( ره ) ،تعلیقات امام‌خمینی ( ره ) ،آثار ارزشمند حضرت امام‌خمینی ،ابن‌عربی

خلاصه ماشینی:

"حضرت امام خمینی(ره)در این کتاب در موارد بسیاری نیز آراء و اندیشه‌های قیصری را نقد کرده‌ و نظر خود را ارائه کرده است. 6-قیصری حضرات خمس و عوالم کلیه را ذکر می‌کند ولی امام خمینی ترتیب آن را خلاف ذوق‌ عرفانی دانسته و می‌فرمایند:اول،حضرات‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) حضرت غیب یا احدیت اسماء ذاتیه است و عالم آن سر وجودی،که کسی را از آن اطلاعی‌ نیست. امام خمینی این معنی را رد کرده‌ می‌فرماید:حکمت که بر پیامبران(ع)افاضه شده‌ عبارت است از معرفت الله و شئون ذاتیه و تجلیات‌ اسمائی و افعالی او در حضرت علمی و عینی به‌ مشاهده حضوری و علم به کیفیت مناکحات و مراودات و نتایج الهیه در حضرات اسمائیه و اعیانیه به علم حضوری،سپس ایشان احتمال‌ می‌دهند که حکمت علم به کمال الجلاء و الاستجلاء باشد،چرا که کمال الجلاء ظهور حق‌ در آینه اتم و کمال الاستجلاء شهود نفسش در آن‌ است(ص 55). (ص 112) 16-قیصری در باب رویای ابراهیم(ع)قیاس‌ به نفس کرده و سخنی گفته است،امام با رد سخن او گفته‌اند:«حب مفرط ابراهیم(ع) مانع تعبیر رویا شد و او فدا کردن‌ محوبترین چیزها نزد خود(اسحاق(ع)نزد ابن‌عربی‌ و اهل سنت و اسماعیل(ع)نزد امامیه)دانست و ابراهیم(ع)توهم فرمود که فداء به گوسفند تعلق گرفته‌ است اما حقیقتا فناء تام و اضمحلال کلی در (به تصویر صفحه مراجعه شود) حضرت احدیت اصل رؤیا بود و ذبح فرزند یا گوسفند رقیقه‌ای از این حقیقت است."

صفحه:
از 100 تا 102