خلاصه ماشینی:
"اما اگر از کنار این موضوع بگذریم به ظرفیتها و امکاناتی برمیخوریم که در اختیار یک روزنامهنگار قرار میگیرد تا بتواند از آنها برای هدایت سیر نقل وقایع،در جهت موردنظرش استفاده کند؛به عبارت دیگر، خبرسازی،یادداشتنگاری،یا گزارشنویسی آن هم نه یک گزارش، خبر و یا یادداشت خنثی.
بخشهایی از متن خبر را میخوانیم: «خبرگزاری فرانسه از تهران-به نظر میرسد قالیباف 43 ساله،مردی که در یونیفورم نیروهای مسلح یا پلیس راحتتر است،یک مشاور برای تغییر قیافه استخدام کرده باشد که نتیجهء آن پوشیدن لباسهای غیر نظامی،استفاده از عینک و ارائه یک لبخند بزرگ است تا رأیدهندگان را کمتر بترساند.
یک لید میتواند آنگونه که نویسندهء خبرمیخواهد،با پیوند دو موضوع به هم، یک جذابیت خبری بسازد،بدون اینکه در مورد هریک از این دو موضوع و میزان ارتباط آنها سؤالی در ذهن مخاطب ایجاد شود.
بهطور مثلا لید در مصاحبهء خبری ارائه به جای اینکه عصارهء کلام مصاحبه-آنچنانکه در خبر هست -باشد،زمینهء ساز ورود مخاطب به فضای مصاحبه است: «آیدین آغداشلو نقاش برجسته و پرآوازهء ایرانی که معمولا در صفآراییهای سیاسی حضور ندارند،این بار با نگرانی دور دوم انتخابات ریاستجمهوری را پیگیری میکند،چرا که هاشمی،اگر انتخاب اول او نباشد درحالحاضر تنها انتخاب اوست.
اینکه در پس زمینه شخصیتی«آیدین آغداشلو»و«عزت الله فولادوند»،بحث سیاستزدایی و دور بودن هر دو شخصیت از فضای سیاسی موجود،مطرح میشود از طرف حس کنجکاوی مخاطب را بیدار میکند که این افراد غیر سیاسی امروز چه سخن مهمی دارند که پابه عرصه سیاسی گذاشتهاند؟و از طرفی خبر از اتفاق مهمی میدهد که در شرف وقوع است."