خلاصه ماشینی:
"هنرمندان خودی و درد نخبگی چند نقد فرهنگی بر چند موضعگیری سیاسی در انتخابات ریاستجمهوری سید محمد جواد میری (به تصویر صفحه مراجعه شود) وقتی دوم خرداد پیش آمد،خیلیها به این نتیجه رسیدند که علما و روحانیون بزرگی که از نامزد مغلوب حمایت کرده بودند،در فضایی متفاوت از فضای عامهی مردم سیر میکنند.
به علاوه، هنرمندان که تا این حد از فضای هنری صرف بیرون آمدهاند و به حمایت سیاسی برخاستهاند،نقش یک انسان همهجانبه را پذیرفتهاند و برای چنین انسانی دیگر نباید ظلمستیزی بیاهمیتتر از تحجرستیزی باشد و او نباید صرفا دغدغههای فرهنگی از خود نشان دهد.
یکی نیست بپرسد پس چرا این همه لقمه را دور سرتان میچرخانید؟یا نویسندگان این نامه به«کارگزاران»امید بیشتری برای متحقق کردن این حرفها و التزام به لوازمشان داشتهاند،یا گفتهاند حالا که اینها میآیند روی کار، بگذار ما زاویه دید خودمان را جا بیندازیم،و یا اندیشیدهاند چون در مقام (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه بهتر دیدهایم که از این آقا حمایت کنیم،بگذار نقدهایمان و هشدارهایمان را هم کتمان نکنیم.
در حالت سوم هم باید پرسید چرا آن مقایسهای را که به این حمایت منجر شده در نامهتان نشکافتهاید؟مسألهتان تحجرستیزی بوده-که سخنش رفت-یا تحلیلی سیاسی و نگاهی اجرایی داشتهاید؟ اینجاست که باید ببینیم هنرمندان در طرز حمایت کردنشان-صرفنظر از اینکه حمایتشان به حق بوده یا نه-دچار چه آفتهایی میشوند؟ آفت اول همین ابهام است.
آنها هم باید بدانند در عرصهی فرهنگ این مملکت،برای خودشان پشتوانههایی دارند؛روشنفکران دینیای که نقادی سیاسیشان را دارند و نه به جبههی تحجر تعلق دارند و نه به جبههی التقاط،نظریهپردازانی در عرصهی هنر و ادبیات که هنوز به بیماری نخبگی افراطی دچار نشدهاند و با مردم نشستوبرخاست دارند،و جوانان دانشجو و طلبهای که نگاه فرهنگیشان مثل برخی متولیان فرهنگی کشور نیست."