Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گو: داستانهای جنگ و ایستگاههای سه گانه اش (بخش اول)

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 68 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : داستان، جنگ، رمان، هنر، دفاع مقدس، قهرمانان، ادبیات، رزمندگان، آثار، رمان نو

خلاصه ماشینی:

"حتی از خود افراسیاب در بعد قدرت نظامی‌ چقدر تعریف می‌کند!می‌گوید اگر اسمش را کوه آهن‌ بشنود،آب می‌شود: شوه کوه آهن چو دریای آب‌ اگر بشنود نام افراسیاب منظورم از برشمردن جنبه‌ای از روش کار فردوسی این‌ است که بدانیم وقتی یازده قرن پیش از ما،این ادبیات در مرحله‌ای بوده است که منصفانه با دو طرف برخود کرده، غربیها نم توانند مدعی کشف تازه‌ای در این زمینه باشند. در اینجا مطلب دیگری را که می‌خواهم بگویم و شاید ارتباطش با سؤال قبلی شما بیشتر باشد،این است که آیا می‌شود واقعا گفت حدود دویست هزار شهید،صدها هزار جانباز و دهها هزار آزاده ما،همه،یا حتی اکثریتشان،به‌ جانباز و دهها هزار آزاده ما،همه،یا حتی اکثریتشان،به‌ زودر و تحت فشار به جبهه رفته‌اند؟!یا اینکه مثلا همهء آنها هیجان‌زده و احساساتی شدند و رفتند؟مرگ که این‌ شوخیها را برنمی‌دارد!آدم وقتی پا به جبهه گذاشت و با یک تیر مستقیم تانک روبه‌رو شد،و زمین و زمان زیر پایش‌ لرزید،وقتی مرگ را در فاصلهء کمتر از یک قدمی‌اش دید، آن هیجانها و احساسات ادعایی-به فرض وجود-به کلی‌ از وجودش رخت بر می‌بندد. برخی از این نویسندگان یا به‌ دلیل استحاله‌ای که از نظر فکری در درنشان رخ داده،یا اینکه جنگ و جبهه را از نزدیک ندیده‌اند،یا تحت تأثیر غلطآموزیها از ادبیات جنگی و رئالیسم غربی و مسائلی از این قبیل،و در کل،بیگانگی با ظرف زمانی و روح حاکم‌ بر کشور و رزمندگان در دوران جنگ،واقعیات دفاع مقدس‌ را در آثاران منعکس نمی‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.