Skip to main content
فهرست مقالات

نقد: تخریب ادبیات و تحریف تاریخ (ترجمه و تألیف: حسن کیانپور)

ناقد:

(4 صفحه - از 76 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : رمان، سلمان رشدی، آیه‌های شیطانی، هندی، دریا، انگلیسیها، مارکز، رمان آیه‌های شیطانی، پیامبر، ماجرای

خلاصه ماشینی: "مارتین هاریس همچنین با ابراز ناخشنودی از رأی«احمقهایی که‌ ادعا می‌کنند سبک رشدی شبیه سبک جیمز جویس است»می‌نویسد: «نوشته‌های سلمان رشدی و به خصوص آیه‌های شیطانی پر است از تعابیر و اصطلاحات کلیشه و اصطلاحات مبتذل،پناه نبرده است». وقتی صاحب این تفکر جدید پیروز می‌شود،«چگونه رفتار می‌کند؟» رشدی مدعی است که پیامبر اکرم(ص)با مشرکین قریش سازش کرد، آن هنگام که دو آیه«آورد»مبنی بر اینکه بعضی از بتهای قریش همچون‌ لات و عزی و منات،شفاعتشان پذیرفته خواهد شد. اما وقتی که ما با فعالیتهای ابن«سیف»آشنا بشویم و«رئالیسم جادویی‌ یکی از فرزندان خلفش،یعنی«سلمان رشدی»را که ریشه در اوایل قرن‌ دوم هجری دارد بشناسیم و بدانیم که سیف بن عمر التمیمی در حدیث تراشی‌ چه مایه تعصب نسبت به قبیلهء خود،«تمیم»،داشته و از گرایش وی به‌ بنی امیه آگاه شویم و وسعت شیوع زندقه را در آن روزگار در نظر بگیریم، نهفته‌های بسیاری برای ما آشکار خواهد شد. ظاهرا داستان عبور از دریا به این شیوه،از روایتهای بانی«رئالیسم‌ جادویی»و داستان‌پرداز نابغه،یعنی سیف بن عمر تمیمی،و کسان دیگری‌ چون عبد الکریم ابن ابی العوجا اقتباس شده است؛که این اخری،چهار هزار حدیث،جعل و در آنها حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام کرده‌ است. اما در جواب سؤال دوم سلمان رشدی(صفحهء 369 آیه‌های شیطانی) یعنی نحوهء رفتار کسی که به اندیشه‌ای جدید دعوت می‌کند-بعد از پیروز شدن-تا آنجا که به پیامبر اسلام مربوط می‌شود،حضرتش از سرسخت‌ترین‌ دشمنان خویش نیز چشم پوشید و از گناه آنها درگذشت و فرمود:«بروید که شما همه آزاد شده‌اید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.