Skip to main content
فهرست مقالات

رساله الفاظ الحکمة در مصطلحات علمای فرنگ

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مصطلحات علمای فرنگ، احکام، الفاظ الحکمة، مکتب حکیم کانط، ارسطو، عکس، حکیم، مکتب، افلاطون، متشرعة بمحک انتقاد

خلاصه ماشینی:

"یعنی تماما اقاویل را خواه از آن حکما خواه از آن متشرعة بمحک انتقاد می‌باید سنجید تا واقعیت آن معلوم گردد-و کانط امام این مکتب مکتب مخالفانرا (دوگماطیزم)نامید یعنی قول آنانکه وحی منزل و نصوص اوائل را ملاک حقیقت‌ میدانند و این مکتب از آن متشرعة و احکامیان باشد و کسی عقلا زیر بار آن نتواند رفت‌ لکن کانط در عین حال معتقد به(ایدئالیزم)بود و باسلوب افلاطون و مجددان وی به الاهیات گروه(لوتاریان)از طایفه پروطسطان نیز می‌گروید و پادشاه پروس را امام‌ میدانست و تنها عقاید اغیار را بمحک انتقاد میزد و حکیم هیگل نیز بهمین اسلوب دین‌ لوتاریانرا اثبات و مسلمانی و یهودیگری را انکار میکرد-فتأمل 34-ص(صبنیزم)-العنادیة)و هم الذین یقولون ما من قضیة بدیهیة او نظریة الاولها معارضه و مقابله بمثلیها فی القوة و القبول عند الاذهان(تلخیص خواجه نصیر طوسی‌ بر محصل امام فخر رازی)و مراد قول کلبیان باشد و(انطی ستینش)که پیشوای این‌ گروه است گوید هیچکس از امور و قضایای اصطلاحیه مقبول عقل نیست یعنی علم هم‌ محالست هم باطل ای بیهوده و عاقل را بطبیعت باز می‌باید کشتن و(دیوجنس)کلبی نیز ازین‌ فرقه بود الفاظ کلی را و مثلهای افلاطونی را اسم بی‌مسمی می‌شمرد فیاللعجب تجرد و انزوا را فضل خواند و افلاطون گفت(او سقراطی است که دیوانه شده باشد)لکن آنچه از سیرت‌ او روایت کرده‌اند گرچه بظاهر دیوانه‌وار است لکن از حکمتی خالی نیست-اقول‌ در عمران رومیان مشرک این مکتب یا مذهب زمانا یعنی-سبکا مکتب دوره سوم و آخرین‌ مکاتب سه‌گانه بود و بصورت مذهب اهل مظال(رواقیان)درآمد- حکایت حکیمی را پرسیدند که سخاوت پسندیده‌تر است یا شجاعت گفت‌ آنرا که سخاوت است شجاعت چه حاجت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.