Skip to main content
فهرست مقالات

نیروی حیات بدون زمان شی: گفتگو با بهروز غریب پور محقق، نویسنده و کارگردان تئاتر پیرامون خیمه شب بازی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : عروسکی، خیمه شب‌بازی، نمایش، عروسی، غریب‌پور، نمایش خیمه شب‌بازی، نمایش عروسکی، اجرای نمایش " خیمه شب‌بازی، سند، نمایش خیمه شب‌بازی عروسی، نمایش خیمه شب بازی، روح، خیمه شب‌بازی عروسی فرخ خان، شی‌ء، خیمه شب، عثمانی، شاه، غریب‌پور محقق، خیمه شب‌باز سنتی، نیروی حیات بدون زمان شی، سند از خیمه شب‌بازی، گفتگو با بهروز غریب‌پور، سلیم خان، نمایش سلیم خان، نمایشهای عروسکی سنتی، شی‌ء در خیمه شب‌بازی، نمایش سنتی، اجرا، نمایش دربارگاه سلیم خان، خیمه شب‌بازی در دوره

خلاصه ماشینی: "ما در این‌ نمایش یک پادشاه داریم به نام‌ افضل شاه که مقرر کرده است برای‌ فردی به نام داماد و نه فرزندش‌ عروسی بگیرد و می‌توان گفت تمام‌ اتفاقات،اتفاقات همان نمایش‌ سلیم خان است البته این تغییر اسامی از کجا آمده است شاید راه‌گشای ما باشد؟ غریب‌پور:در تاریخ عثمانی چند سلیم خان وجود دارد حتی در سلسله گورکانی نیز چند سلیم خان‌ وجود دارد و اینکه کدامیک از اینها مد نظر بوده مشخص نیست. سئوال من این است که اگر امروزه‌ می‌توانیم بگوئیم دانش بشری رشد و بالندگی خود را یافته و به نوعی‌ دنیای ارتباطات به هم نزدیک‌تر شده‌اند ما این نوع نمایش نخی و دستکشی را به عنوان دو شیوه‌ اصلی و پایه‌ای در یک تعریف‌ ببینیم و آنها را در قالب یکسری از مکاتب مثل شیراز،اصفهان،تهران و همچنین کردستان را که خود شما از آن نام برده‌اید قرار دهیم؟ اینکه ما برای اینها یک اصول و تعریف جدیدی را برنامه‌ریزی کنیم‌ می‌توانیم در شکل دادن به ساختار درست و منطقی آن کمک کنیم؟ غریب‌پور:بله دقیقا ولی این نکته‌ را در نظر داشته باشید که مکاتب‌ زمانی برنمایش اثر گذاشتند و نمایش بر مکاتب که نمایش از حوزه‌ سنت و تکرار جدا شد و نویسنده و کارگردان به عنوان صاحبان فکر و اندیشه این قدرت را پیدا کردند که‌ متناسب زمان و عقیده خودشان به‌ یک محتوای نمایشی شکل دهند که‌ این قابل بحث است ولی در مورد نمایش سنتی در هیچ کجا چنین‌ اتفاقی نیفتاده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.