Skip to main content
فهرست مقالات

نمایشنامه های چخوف

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : چخوف، نمایش، نمایشنامه‌های چخوف، نمایش‌نامه، باغ آلبالو، تولستوی، قهرمان‌های، دایی وانیا، نامه‌های چخوف، عواطف

خلاصه ماشینی:

"اما نظر شخصی او درباره چخوف (به تصویر صفحه مراجعه شود) (البته مدارکی وجود دارد که نشان‌ می‌دهد که تولستوی بیش از اینها تحت تأثیر نمایشنامه‌های چخوف‌ بوده است)همواره منفی بوده و همیشه نمایشنامه‌های چخوف را نفی کرده است:"حتی نمی‌توانم‌ نمایشنامه(سه خواهر)را تا آخر بخوانم. مسئله این است که اگر ما نمایشنامه‌های چخوف را نمایشهای‌ مبتنی بر حادثه ندانیم،می‌توانیم‌ آنها را نمایشهای مبتنی بر فکر بخوانیم؟به گمانیم همین جاست که‌ تولستوی ابرو را به نشانهء تمسخر بالا خواهد انداخت!البته گاهی نیز این‌ حرف درست می‌نماید،چون برخی قهرمانهای چخوفی چنان با افراط دلمشغولی‌هایشان را می‌نمایانند که‌ "فلسفه‌بافی‌"به نظر می‌رسد. دومین دلیل و شاید دلیل قوی‌تر این است که گرچه این نمایشنامه‌ها متأثر از جامعهء روسیه هستند و خود چخوف هم همین اعتقاد را داشت اما با نگاه دقیقتری به این نمایشنامه‌ یعنی(باغ آلبالو)درخواهیم یافت که‌ در واقع چخوف نگاهی پر حسرت به‌ رژیم کهنه و قدیمی دارد. این نکتهء مهم را من برای درک و دریافت درست نمایشنامه‌های‌ چخوف لازم می‌دانم(در بررسی‌ نمایشنامه‌های‌"دایی وانیا"و"سه‌ خواهر"و"باغ آلبالو"من این نکته را مدنظر داشتم،اما در مورد نمایشنامهء"ایوانف‌"چندان به آن‌ توجه نکردم و در بخش‌هایی از نمایشنامهء"مرغ دریایی‌"که مثل‌ "شیطان جنگل‌"نوعی مرحله انتقالی‌ در نمایشنامه‌نویسی چخوف به‌ حساب می‌آید،استفاده کردم) می‌توان گفت که هرکدام از شخصیت‌های چخوف دغدغه‌های‌ احساسی خاصی را به فضای‌ نمایشنامه‌هایش می‌آورند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.