Skip to main content
فهرست مقالات

گذری بر ارتباط نقش موسیقی در تعزیه

نویسنده:

(4 صفحه - از 26 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : ارتباط نقش موسیقی در تعزیه، موسیقی، دین، نقش، نقش‌پوش، ارتباط، آوازی، مخاطب، زرتشتی، عاشقان

خلاصه ماشینی: "این حالت بازی که هم نقش‌پوش‌ مخالف و هم نقش‌پوش موالف‌ (موافق)را به گریه وامی‌دارد رمز خاصی دارد،بدین قرار که نقش‌پوش‌ ضمن ارتباط با نقشی که ایفا می‌کند به مسئله‌"مظلومیت قهرمان واقعه‌" می‌اندیشد،مظلومیتی که از پیش آنرا باور دارد و در فطرت او،و در زندگی‌ عادی‌اش،از کودکی نسج‌یافته و موجب پرورش ایمان او شده،در "لحظهء ارتباط"همین درک درونی او از واقعه است که‌"فاصلهء حسرت و تأسف‌"را برایش پدید می‌آورد و به‌ قبول این مطلب می‌رسد که فقط شمایلی از آن واقعه را به اجرا درآورد،نه آنکه آن واقعه را بازی‌ نمایشی بداند. چرا که مؤالف‌خوان می‌داند هرگز نمی‌تواند به جای‌"معصوم‌" قرار بگیرد و آنرا بازی کند،چون با شناخت از خودش این اصل را پذیرفته است که بار گناهی حد اقل، هرچند کوچک به گردن دارد و همین‌ است که در لحظهء ارتباط درونی با نقش،نهیب محکمی می‌شود برای‌ آنکه شعر شهادت را در جهت بیان‌ سربلندی و افتخار آن معصوم واقعه‌ با"حسرت و تأسف درون‌"به‌گونه‌ای‌ اجرا نماید که مخاطب ضمن‌ تأثیرپذیری،با او در"پذیرش لحظه‌" شریک شود. همین امر یعنی دانستن اعتقادات‌ و علوم مرتبطه بوده که دوسویه‌ بودن وابستگی‌ها و پیچیدگی‌ها را در هویت تعزیه به گونه‌ای پدید آورده که‌ لایه‌های ارتباطی آنرا با مخاطب در عین حالی که بسیار زیبا و جذاب‌ می‌نماید،برای زمان ما قابلیت‌های‌ پژوهشی ایجاد می‌نماید چرا که در عصری که ارتباط با عالم بالا و اصولا مسئله ارتباطجویی تصنیف‌شده و می‌شود آن لایه‌های معتبر برای نسل‌ پیشین برای نسل امروزین صورت‌ رشته‌های مرموز یافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.