Skip to main content
فهرست مقالات

کودکان فیلسوفان کم تجربه: گفتگو با بهروز غریب پور کارگردان اپرای عروسکی «رستم و سهراب»

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

(6 صفحه - از 41 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای عروسکی، کودک، عروسکی، رستم و سهراب، اپرای، اپرای عروسکی، اپرای عروسکی رستم و سهراب، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر، غریب‌پور

خلاصه ماشینی:

"در مورد خوانندگان این اپرای‌ عروسکی بگوئید،آیا خواننده زن هم‌ دارید؟ غریب‌پور:یک خواننده داریم که‌ نقش تهمینه را می‌خواند،که اگر قرار بود اپرا به صورت زنده اجرا شود کار ما کاملا محدود می‌شد،در جاهایی‌ هم عروسک‌ها می‌رقصند،که طبیعتا در کار اپرای زنده کار مار محدود می‌شد. با توجه به این که عروسک‌ها صورت ثابتی دارند برای نشان دادن‌ خصوصیات درونی عروسکها-در اپرای رستم و سهراب-چگونه این‌ کار را می‌کنید؟ غریب‌پور:به دلیل این که عروسک‌ موجود زنده‌ای نیست و یک شی‌ء است اگر صورت عروسک انتقال‌ دهنده عواطف درونی نقش نباشد امکان برقراری تماس و ارتباط با تماشاگر نخواهد داشت،برای همین‌ هم طراحی عروسک کار بسیار سختی است چون عروسک ساز باید بتواند تمامی خصوصیات درونی‌ عروسک را قبلا پیش‌بینی کند و آنها در صورت عروسک دیده شود. آیا در حال حاضر هیچ مرکز جدی‌ای‌ برای آموزش تئاتر کودکان وجود ندارد؟ غریب‌پور:متأسفانه خیر،در تمام‌ نه سالی که مدیر مرکز نمایش‌های‌ عروسکی بودم تمام سعی‌ام این بود که تعبیر عینی را به کل افرادی که در اطراف من به عنوان کارگردان و نویسنده و بازیگر کار می‌کنند منتقل‌ کنم،چون این خلاء در دانشکده‌ها وجود داشت؛و طبیعتا این آموزش و یادگیری باید در دانشکده‌ها صورت‌ بگیرد،چنین باوری اصلا در دانشکده وجود ندارد،تئاتر کودک‌ در مدارس ما به هیچ‌وجه جدی گرفته‌ نمی‌شود،درحالی‌که به اعتقاد من‌ اگر تئاتر کودک و نوجوانان را در مدارس جدی بگیریم،بسیاری از مشکلات‌مان در زمینه تئاتر کودک و نوجوان تعدیل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.