Skip to main content
فهرست مقالات

تئاتر و وجود (2)

نویسنده:

مترجم:

(9 صفحه - از 70 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : تراژدی، تراژیک، استعلا، قضا و قدر، نمایشنامه، خدا، شعر، ادیپ، عشق، سرنوشت

خلاصه ماشینی: "اما اگر"به نیکی یاد کردن‌"تنها و تنها گواه معصومیت فردی باشد که‌ بازیچهء سرنوشت بوده است،"این‌ مصائب‌"دیگر تراژیک نیستند:آنها بار تراژیک خود را حفظ می‌کنند زیرا پای‌"خدای بی‌رحم‌"در میان است. گره‌گشایی‌ جلوهء دراماتیک خود را حفظ می‌کند؛ پیش از رسیدن به مرحلهء گره‌گشایی، بیم آن می‌رود که زودباوری شاه‌ فریب خورده حالتی کمیک پیدا می‌کند،باری،تنها بدسلیقگی اوست‌ که مانع این امر می‌شود:اما در چنین‌ حالی،تراژدی کجا می‌تواند باشد؟ قضا و قدر نه تنها روح تراژدی‌ نیستند،بل،اگر در حد ضرورت باقی‌ می‌مانند،حتی ضد تراژیک می‌شوند. اما تا چه‌ میزان می‌توان این استعلاهای‌ شاعرانه را صرفا نیروهایی طبیعی‌ شمرد که به طور مطلق برای ذهنی که‌ تحت تأثیر علم و نومیدی به ژرف‌بینی‌ دست یافته است،قابل فهم باشند؟به‌ بیان دیگر،تا چه میزان این درام‌های‌ انسان مدرن تراژدی نیز هستند؟ به‌هرحال،اگر جنون شاه لیر منحصرا به مدد علم آسیب‌شناسی‌ روانی قابل تحلیل باشد،اگر حسادت‌ اتللو را پدیداری مطلقا روانی- جسمانی بدانیم،شاید اگر علم‌ روان‌کاوی بتواند عشق فدر را به طور کامل تشریح کند،دیگر تراژدی وجود ندارد:شاید درام داشته باشیم. اما آزادی بدون قضا و قدر میتواند وجود داشته باشد:ولی آیا در این‌ حال،باز هم تراژدی داریم؟ اگر امر تراژیک نشانهء یک استعلا باشد،هنگامی که استعلای تقدیر از میان می‌رود،چه باقی می‌ماند؟و آیا در این صورت،آزادی در دنیایی عمل‌ نمی‌کند که هیچ جلوهء تراژیکی ندارد؟ اینجاست،و گویی تنها اینجا،که‌ تراژدی مسیحی آنچه را که منحصرا به او تعلق دارد،بر ما آشکار می‌سازد:آزادی انسان در پیشگاه‌ آزادی خداوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.