خلاصه ماشینی:
"" پس از آن و در ادامه خانم فریندخت زاهدی ضمن تشکر از حاضران و سخنان آقای غریبپور در مورد هدف این جلسه عنوان کرد:"این جلسه که اولین گردهمایی در زمینه پژوهشهای یک درامنویس خارجی است با این اعتقاد شکل گرفته که نمایش آثار دراماتیک بدون توجه به مسائل و زمینههای تئوریک آن نتیجهای مطلوب و ماندگار به بار نمیآورد و همین امر شاید یکی از دلایل عدم رشد نقد تئاتر در ایران نیز بوده است.
سپس فیلم کوتاهی از شهر و زادگاه ایبسن و همچنین مرکز ایبسنشناسی در نروژ به نمایش درآمد و پروفسور آزبین آرشد از محققین و ایبسنشناسان نروژی حاضر در جلسه موضوع سخنان خود را بر محور"نشانهشناسی و نشانه با بنمایه حیوانات"در برخی از آثار ایبسن قرار داده و ضمن اشاره به تابلویی نقاشی که در منزل ایبسن یافت شده و از آثار خود اوست گفت: "تحقیقات زیادی در مورد ایبسن شده است اما به قلمرو حیوانات و کاربرد نمادینی که او در این زمینه داشته است اشاراتی نشده است؛البته بیشتر در زمینههای شعری او این جنبهها دیده میشود که در اینجا به کارکرد زیبایی شناختی آن میپردازم.
پس از سخنان رضاییراد سومین سخنرانی این همایش پروفسور آزبور ارشد از دانشگاه برگن نروژ و از ایبسنشناسان برجسته دنیا بودند که کتابها و نوشتههای زیادی نیز در زمینه ایبسن داشتهاند،سخنان خود را بر محور استعارات و مفهومی جدید به نام"ویترین جامعه"در نمایشنامههای ایبسن استوار ساخت و گفت:"هنر دراماتیک یک درامنویس را با نظریات و کاتب نمیتوان شناخت بلکه با برگهایی که او به بازی میپردازد باید توجه داشت،برگها و شگردهایی که یک نمایشنامهنویس میتواند داشته باشد فراوان است مثل برخوردی ناگهانی که ممکن است چیزی از گذشته را ناگهان به یاد آورد یا استفاده از استعارات متفاوت که میتواند بر روند نمایشنامه تأثیر بگذارد."