Skip to main content
فهرست مقالات

کارگردانان دومین همایش آیینهای عاشورایی: تئاتر را در روزهای تعطیل و عزاداری باز نگه داشتیم

(4 صفحه - از 40 تا 43)

خلاصه ماشینی:

"شکل یافتن تئاتر صحنه‌ای،ملهم از مفاهیم ذکر شده چقدر می‌تواند مخاطب را جذب کند؟چه طیف از مخاطبان جذب خواهند شد و استقبال خواهند کرد؟ 2-برگزاری جشنواره به شکل مناسبی چه نکات مثبت و منفی دارد؟آیا به روند کلی تئاتر کشور کمک می‌کند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) عباس غفاری(آب مرا قصه کرد) 1-این درست است که تا مدتی روضه‌خوانی و یا نوحه‌خوانی سالار شهیدان در تکایا،مساجد و... قرار نیست که در کارهای صحنه‌ای مذهبی ما شبه روضه‌خوانی برپا شود،بلکه باید با ناهی هنرمندانه،واقعه‌ عاشورا را به تصویر کشاند و در این صورت با مضامین زیادی که در این‌باره موجود است،می‌توان کارهای نمایشی بسیاری را ارایه داد و جامعه را که طیف بسیاری از آن‌ گرایش به مذهب دارند به تئاتر کشاند،در دوران کودکی من که جنبه‌های نمایشی نبود و یا اگر هم بود کم بود،وقتی تعزیه در جای برگزار می‌شد خیل زیادی از مردم را به سمت خود جذب می‌کرد؛اما امروزه مسایل دیگری آمده که آن را از گردونه خارج کرده است. بهرام صادقی(اعتراف 4) (به تصویر صفحه مراجعه شود)1-تلفیق کارهای عاشورایی با تئاتر صحنه‌ای،نیازمند مطالعه و تعمق فراوانی است؛چون همانطوری که می‌دانید این مفاهیم برگرفته از ادبیات شفاهی ما هستند و باید هرچه بیشتر برگزار شوند تا مشخص شود چه مقدار مخاطب را می‌تواند جذب کند و این هم بستگی به تبلیغات دارد. حسن سرچاهی(پرده‌خوانی افلاک) (به تصویر صفحه مراجعه شود)1-اگر کاری تئاتر یکال و به بیان دیگر امروزی شود،می‌تواند مخاطب خودش را جذب کند و این را باید مدنظر داشت که تماشاگر امروز ما تعزیه و نقالی را به‌ خوبی می‌شناسد و ما باید محتوا و مضمون همیشگی را تکرار نکنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.