Skip to main content
فهرست مقالات

تئاتر و وجود (5): مقوله کمیک

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 52 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : کمیک ،خنده ،درام ،تیپ ،زن ،کمدی ،شخصیت ،محبت ،مولیر ،خسیس ،عشق ،سرگذشت ،شرط کمیک ،فردیت ،امر کمیک ،زمین ،چارلی ،احساس ،حرکت ،مقوله کمیک ،زندگی ،خواه ،تاریخی ،شخصیت کمیک ،میان تیپ کمیک ،شرط ،کمدی شخصیت و کمدی ،کار ،میان کمدی و درام ،خسیس مولیر

خلاصه ماشینی:

"شکی نیست که محبت،ما را به جای دیگری قرار می‌دهد و با جلب توجه من به‌ ابعادی از وجود دیگری که می‌توانستند از آن من باشند،سد راه کمیک می‌شود؛اما آیا محبت همین است و بس؟تحلیل آن شاید ما را به تعریفی وسیعتر رهنمون شود:محبت‌ چیزی است که به من مجال می‌دهد دیگری را همنوع خود بنامم؛یعنی کمیک متولد نمی‌شود،مگر آنکه من دیگر احساس نکنم که دیگری همنوع من است. شاید تا حدودی به خشونت جملهء آخر نیز آغشته شده باشد؛اما همین جمله، موقعیتی ممتاز را برای چنگ انداختن به کمیک فراهم می‌آورد؛زیرا در این لحظه یک‌ نکتهء ظریف و فرار،راز زایش خود را برملا می‌کند. اینجا مسأله‌ای مطرح می‌شود که بی‌نهایت امروزی است و آموزگاران و کارگردانان‌ و بازیگرها سخت در اندیشه آن‌اند:آیا باید نمایشنامه‌هایی چون تارتوف و مردم گریز را کمدی وار بازی کرد یا درام‌وار،یا حتی تراژدی‌وار؟توفیق چنین کارهایی نمی‌تواند یک دلیل محکم به شمار آید؛زیرا بیشتر نشانگر استعداد نقش آفرینان خواهد بود تا ارزش یک راهکار:درخت را نمی‌توان از روی میوه‌هایش ارزیابی کرد؛زیرا میوه‌ها در عین‌حال دست پروردهء باغبان‌اند و محصول درخت. گاه‌ همچنانکه در تئاتر معاصر می‌بینیم،کژ می‌رود و با مهارتی گاه سفسطه آلود،تناقضهای‌ درونی جامعه را بر ما آشکار می‌کند؛نیرنگهای فلان قانون اجتماعی را به شکلی اغراق‌ آمیز به ما نشان می‌دهد و به این ترتیب از راهی مخفی و این‌بار با زایل کردن لفاف،باز هم امکان دستیابی به عمق را برای ما فراهم می‌کند‘‘35؛اما کمدی به خاطر وابستگیش‌ به تیپ،دست به مشاهده‌ای می‌زند که در سطح همین‌''لفاف اشخاص‌‘‘-لفافی که درام‌ آتش‌فشانی( volcanique )متلاشی‌اش می‌کند و درام خورنده( corrosif )نابودش‌ می‌سازد-متوقف می‌شود و باید هم متوقف شود‘‘36."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.