Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای بر نقد فمینیستی

نویسنده:

(2 صفحه - از 60 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : نقد، فمینیستی، زنان، مرد، هنری، یونگ، زبان زنانه، شیوهء نقد، روح، جنسی

خلاصه ماشینی: "این شیوهء نقد به عقاید و اندیشه‌هایی که در اثر در مورد زنان یا فرهنگ مرد سالاری به زبان زنانه و اینکه‌ چگونه این حقوق باید اعاده شود و در حقیقت به برابری زن و مرد در دایرهء خلقت،خلق و آفرینش‌ هنری و خصوصیات ویژهء هنر زنان،می‌پردازد. ما آگاهیم که نقد،شاخه‌ای مطالعات علوم ادبی،هنری است که با تعریف ادبیات‌ و هنر،اصطلاحات ادبی و طبقه‌بندی و توضیح و تفسیر و تأویل و تبیین و تحلیل و ارزشگذاری‌ سروکار دارد؛اما براساس سنت انتقادی نقد سنتی،نقد ادبی خوب،جنسیت ندارد؛اما نظریهء نقد فمینیستی مدعی است که: نقد ادبی-هنری که ادعای عمومیت دارد،اگر می‌خواهد دارای اعتبار شود باید مفهوم معنای‌ هشیاری زنانه را در ذات خود لحاظ کند. آنها در پی‌ درک این نکته هستند که یک«مرد»چگونه می‌تواند«هشیار زنانه»داشته باشد؟به همین جهت، گروهی اعلام می‌کنند که اساسا جهت‌گیری اصلی نقد فمینیستی باید سیاسی و اجتماعی باشد؛ چرا که ریشهء این‌گونه نقد در نقد مارکسیستی و نقد سیاسی است. شاید به دلیل همین‌ افراط بود که گروهی دیگر از هواداران این شیوهء نقد به‌ ارایهء نظریهء معتدلتری پرداختند که معتقد بودند: هم نقد و هم ادبیات و هنر باید از حد دو جنس‌ گذر کنند و به دیدگاهی دو جنسی برسند. نقد فمینیستی تلاش می‌کند که به این سؤال پاسخ دهد که آیا چیزی به نام«زبان‌ زنانه»وجود دارد؟آیا همان‌طور که در نقد زن نویسنده/ Gynocritics این بحث مطرح است‌ که اساسا بین نوشتار رینان و مردان تفاوت هست به این دلیل ما نوعی زبان زنانه داریم؟اگر نقد فمینیستی هیچ دستاوردی برای ادبیات و هننر نداشته باشد،نشر«هشیاری زنانه»مفهومی است که‌ بی‌تردید اگر درک شود،هنر و ادبیات را دگرگون می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.