Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد: ضرورت های بنیادین تئاتر دینی

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 24 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : دینی، هنر، بروجردی، تئاتر دینی، نمایش، هیهاوند، آیین‌ها، قرآن، انسان، تاریخ

خلاصه ماشینی: "در صورتی که مگر یک چشم‌ پزشک در تشریح و پرداختن به نوع و کارکرد چشم در حال انجام عملی غیرالهی است؟ اگر همین دانشمند از طریق علم خود به خدا پی‌ببرد علم او غیرالهی است؟هر علمی که‌ شما در آن وارد شوید،چه علوم الهی،چه مادی،اگر برای آن انتهایی نگذارید و در آن‌ پیش‌روی کنید،شما به علم الهی می‌رسید و این همان اتفاقی است که در علم و دین‌ می‌افتد. باید بگوییم منظور ما از تئاتر دینی این است که مثلا آیا هنرمند ما اگر در زمینهء موضوع دینی کاری انجام بدهد، می‌توان به نمایش او«نمایش دینی»گفت؟ بروجردی:هر هنرمندی می‌تواند به اندازهء وسع خودش به آثار هنری نزدیک شود. جاودانی:اگر هنرمندی بخواهد داستان‌های قرآنی را بدون شناخت‌ زمان حال در همان تاریخ موردنظر داستان روایت کند،آیا می‌توانیم به‌ این تئاتر،تئاتر دینی بگوییم؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) خبری:در اینجا بحث زیباشناسی هم پیش می‌آید. جاودانی:جدا از این بحث،می‌خواستم بدانم اگر هنرمندی بخواهد داستان‌های قرآنی‌ را بدون شناخت زمان حال در همان تاریخ موردنظر داستان روایت کند،آیا می‌توانیم به‌ این تئاتر،تئاتر دینی بگوییم؟یا یک تاریخ‌نگاری از یک موضوع مذهبی است؟ خبری:اگر من بر این ایمانم که قرآن برای تمام زمان‌ها و تمام انسان‌ها نوشته شده، باید بتوانم تبیین امروزی‌ای از قرآن داشته باشم. جاودانی:حال اگر ما بخواهیم داستانی در مورد ائمهء اطهار(س)به روی صحنه ببریم، تا چه حد باید وفاداری به تاریخ باشیم و تا چه حد تخیل می‌تواند فعالیت مستقل‌ خود را داشته باشد؟و آیا این تخیل ما ممکن است ضرری به موضوع اصلی وارد کند؟ خبری:بستگی دارد به این نکته که شما چگونه می‌خواهید موضوع مربوطه را ارایه‌ دهید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.