Skip to main content
فهرست مقالات

شوایک: امکانات فراوان محدود کننده (نگاهی به نمایش «شوایک»)

نویسنده:

(2 صفحه - از 42 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : شوایک، رمان، نمایش، نریمانی، دن، رمان شوایک، بازخوانی نریمانی از رمان شوایک، کاراکتر، کوروش نریمانی، روایت، شخصیت، هاشک، بازخوانی، اجرا، عناصری حاشیه‌ای از رمان هاشک، فردیناند، تماشاگر، رمان هاشک، روایی، بازخوانی از رمان شوایک، تلاش کوروش نریمانی، امکانات صحنه، شوایک در جنگ جهانی، جنگ جهانی، امکانات فراوان محدود کننده، شکل‌گیری جنگ جهانی، شوایک و بازی سرهنگ، اثر، شخصیت کشیش و سرهنگ، سگ فردیناند

خلاصه ماشینی: "اما این نویسنده و کارگردان، پیش از آنکه بتواند با مهار و در اختیار گرفتن عناصر روایی اثر مبدا،محور مناسبی را برای بازخوانی خویش استخراج کند،به گرته‌برداری‌ای سطحی از آن بسنده می‌کند و با بازگشت به الگوهای آشنای نمایش‌های خویش،اثری می‌آفریند که چندان ارتباطی با رمان سترگ«یاروسلاو هاشک»ندارد. چرا که به طرز ناکارآمدی همچنان‌ به اثر مبدا-رمان شوایک متصل است و شوخی‌های جذاب کلامی نیز نمی‌تواند دردی‌ را دوا کند و این پرسش را پیش می‌آورد که چرا نریمانی برای اجرایش به سراغ رمانی‌ این‌چنین سترگ و با ارزش رفته است؟ امکانات بی‌شماری که«یاروسلاو هاشک»در هریک از 4 بخش اصلی رمانش در اختیار مخاطب قرار می‌دهد،در اجرای نریمانی در همان شکل خام و ناپرداخته‌اش باقی‌ مانده و تنها بهانه‌ای است که هریک از تیپ‌های نمایش بتوانند با اصرار ورزیدن به‌ اطوارهای کلیشه‌ای و دست مالی شده،تماشاگر را بخنداند. این چند دستی سبب شده تا بازی‌ خوب احمد مهران‌فر و استعداد ذاتی امیر جعفری در خنداندن تماشاگر در کنار ترفند خلاقانهء نریمانی در بهره‌گیری از اتاق نور به‌عنوان بخشی از معماری صحنه،نادیده‌ باقی بماند و تجربهء بازخوانی از رمان شوایک را به اجرایی زودگذر بدل نماید و کم‌کم‌ مخاطب را به این باور برساند که برای وقوع اتفاقات بزرگ-می‌تواند اجرای نمایشی‌ نه چندان دیدنی از گروهی خلاق باشد-نباید به دنبال عوامل پیچیده و غریب باشیم، شاید ظرفیت‌های فراوان رمان شوایک به جای آنکه در خدمت کوروش نریمانی قرار گیرد دست و پای او بسته و این‌گونه او و اجراش را دچار مشکل کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.