Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه پنهانی در آشفتگی ساختار (نگاهی به نمایش «دنیای دیوانه»)

نویسنده:

(2 صفحه - از 48 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، داستان، فراهانی، دنیای دیوانه، روایت، آشفتگی ساختار، دراماتیک، سکو، قهرمانان، اجرا، قراردادهای، حرکت، حرکت قهرمانان مظلوم داستان، محتوایی، داستان در روایت نمایش، قهرمانان داستان، رسیدن، فضا، بهزاد فراهانی، حوزهء، حوزهء محتوایی نمایش، خطوط روایت داستان، کار، حوزهء پرداخت و اجرا، روایت داستان انسجام و حرکت، نمایش فراهانی، در آشفتگی، اندیشهء پنهان در آشفتگی ساختار، اصلی، ساختار نمایشی

خلاصه ماشینی: "در حقیقت نمی‌توان ساختمان‌ مشخصی برای نمایش در نظر گرفت و آنچه که ساختمان اثر را شکل داده،کولاژی از موقعیت‌های داستانی است که تابع مسیر حرکت خودشان هستند و نه یک نظام کلی و هدفمند!بنابراین طبیعی است که ساختار این نمایش نیز به لحاظ انسجام و پی‌گیری، دارای یک محور مشخص و تابع قاعده و قرارداد معلومی نباشد. بعد از این،سه داستان به صورت موازی روایت می‌شوند که البته هریک از آنها یک محور پرداخت مستقل دارند و نقطهء مشترک میان آنها تنها به مبحث محتوایی آنها مربوط می‌شود. در این داستان نه نظام ساختاری رعایت می‌شود و نه منطق روایت قصه!پدر ماه بانو خانم، او را مجبور کرده که با یکی از مقامات فرنگی ازدواج کند و او که معتقد به ملیت و فرهنگ‌ اجدادی است حاضر به این کار نمی‌شود و نقشهء احمقانهء ازدواج با باغبان را طرح می‌کند. ایستایی و به حداقل رسیدن کنش و درگیری در فاصلهء میان این برههء زمانی و در طول روایت خطی آن باعث می‌شود که داستان به صورت ساکن تعریف شود و روایت،کمترین جنبه‌های دراماتیک را دارا باشد. این موسیقی‌ در مجموع فقط برای ایجاد جذابیت در میان فصول مختلف نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر تضاد فاحش در برخی صحنه‌ها،گاهی مزاحم اجرای معمول نمایش‌ نیز می‌شود. اما به نظر می‌رسد که کارگردان می‌توانست با انتخاب فضا و سالن محدودتر و اجرای کار در یکی از تالارهای دیگر تئاتر شهر،تاثیرات دراماتیک کارش را افزایش‌ داده و با حذف برخی زواید و اضافه‌پردازی‌ها در متن،اجرای منظم‌تر و کامل‌تری از نمایش داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.