Skip to main content
فهرست مقالات

تنهایی قهرمان (نگاهی به نمایش «چه گوارا»)

نویسنده:

(1 صفحه - از 53 تا 53)

خلاصه ماشینی:

"آیا تماشاچی هم به همان شناختی که ویلی از چه گوارا رسیده،می‌رسد که بتواند با او همدلی کند؟چه ارتباط حسی درستی میان او و زیردستانش می‌بینیم که با دیدن این صحنه متاثر شویم؟میان او و سربازان مجری‌ حکم اعدامش چه می‌گذرد که در نهایت آنها را متاثر از حکم اجرا شده می‌کند؟ بدون رجوع به بروشور یا تاریخ،نقش فیدل کاسترو در نمایش به سختی قابل‌ شناسایی است. اینکه در مواقعی بازیگران پشت به‌ تماشاگران قرار می‌گیرند،امری است قابل‌قبول که از خصیصه‌های منطقی صحنه‌های‌ میدانی ست و کارگردان باید با ترفتندهای متفاوت با خلق موقعیت‌های متنوع،تصاویر مشترک و یکسانی به تمام تماشاگران گرداگرد صحنه ارایه دهد ولی در مواقعی از اجرا شکل و چینش اشخاص گویای آن است که کارگردان هنوز دید یک سویهء متعارف را اعمال می‌کند. سیر روایت داستان از موقعیت به خیال،از حقیقت موجود به فضای ذهنی«چه گوارا» تنها با ترفند ورود و خروج بازیگران انجام می‌پذیرد،در این راه شاید وجود قراردادی‌ بین اثر و تماشاگر باعث می‌شد تا این رفت‌وآمد ذهنی،خللی به فضای نمایش ایجاد نکند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.