Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیقی درباره اسلام و ایمان و فرق آن دو

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 8 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : ایمان، اسلام، استاد، توحید، تصدیق، اسلام و ایمان، دین، آثار مرحوم استاد گلشن، اتحاد، مذهب

خلاصه ماشینی:

"». و مقصود خواجه نصیر از لفظ«گفته‌اند»(:قالوا)،یعنی‌ مختلفین،و معتقدین به مغایرت گفته‌اند،و از ظاهر این نقل این‌ طور برمی‌آید،که در اتحاد حقیقت اسلام و ایمان نزاعی نیست، بلکه مغایرت فقط در حکم است،به این معنی که در ظاهر شرع‌ حکم می‌کنیم که فلان شخص مسلم است،زیرا بشهادتین اقرار آورده است،لیکن در ایمان او حکم نمی‌کنیم مگر اینکه از حال‌ او بتصدیقش پی ببریم،لیکن آنچه ما از دو مذهب اول ذکر کردیم‌ مقتضی وقوع نزاع در حقیقت و حکم است. «اهل مذهب اول،یعنی اتحاد اسلام و ایمان،بقول خدا استناد کرده‌اند که می‌فرماید:(الذاریات،35)، «فأخرجنا من‌ کان فیها من المؤمنین،فما وجدنا فیها غیر بیت من المسلمین» 14،- و وجه استدلال اینست که لفظ«غیر»این‌جا برای استثناء است‌ بمعنی«الا»،و این استثناء مفرغ‌15متصل و جنسی است،چون معنی چنین است: «فما وجدنا فیها بیتا من بیوت المؤمنین الا بیتا من المسلمین»، و«بیت مسلم»همانا«بیت مؤمن»است،و در این‌ صورت مؤمن بر مسلم صادق است،همچنانکه آن مقتضی اتحاد در جنس است،چون معلوم است که مراد از بیت در این‌جا اهل آنست‌ نه در و دیوارش،همچنانکه فرموده است(یوسف،82): «و اسئل‌ القریة» . (16)-بیضاوی در تفسیر آیهء 35 از سورهء«الذاریات»می‌گوید: از روی این آیه به اتحاد ایمان و اسلام استدلال کرده‌اند،و این‌ قول ضعیف است،زیرا آن فقط مقتضی صدق مؤمن و مسلم است بر کسی که از آن پیروی کند،ولی مقتضی اتحاد مفهوم آندو نیست، زیرا صدق مفهومیات مختلفه بر ذات واحد جائزست؛و«شیخ‌زاده» در حاشیهء خود در تأیید قول بیضاوی می‌گوید(ج 4 ص 395): صدق ناطق و ضاحک مثلا بر انسان دلالت بر اتحاد مفهوم آن دو نمی‌کند بلکه دلالت دارد بر اینکه آنها دو صفت مدح هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.