Skip to main content
فهرست مقالات

خلاصه رساله های دکتری: سیری در روان شناسی صدرالمتألهین

نویسنده:

(15 صفحه - از 199 تا 213)

کلید واژه های ماشینی : نفس ،صدر المتألهین ،بدن ،ملا صدرا ،تجرد ،روانشناسی ،مادی ،تجرد نفس ،جوهر ،حدوث ،عقل ،ذات ،علم النفس ،جسمانی ،ملا صدرا اصل حدوث ،مجرد ،خاصهء صدر المتألهین دربارهء نفس ،تعلق ،نفس حیوان ،تعلق نفس به بدن ،اثبات تجرد نفس حیوان ،معرفت ،نفس حدوث جسمانی نفس ،نفس انسانی ،ماده ،حقیقت ،بدن علت مادی نفس ،نفس ناطقه ،حرکت ،نفس حیوان مجرد از ماده

خلاصه ماشینی:

"ملا صدرا اصل حدوث روحانی نفس را که تا زمان وی تقریبا از اصول موضوعه علم النفس بود باطل و بجای آن حدوث جسمانی را ثابت کرد و سپس از طریق خود نفس و دلائل قطعی دیگر اصل‌ حرکت جوهریه را که امتناع آن بطور قطع از اصول موضوعه فلسفه‌ مشاء بود باثبات رساند و با استفاده از کلید حلی که خود آنرا محکم‌ کرده و در دست داشت یعنی اصالت وجود و سپس اثبات حرکت‌ جوهریه که از محصولات اصالت وجود است ابواب علم النفس فلسفی‌ را بکلی از صورت کهنه و موروثه پیش از خود خارج ساخت و صورت‌ زنده و روح تازه‌ای در آن دمید و بجرئت میتوان ادعا کرد که او باب‌ معرفت النفس را با افکار الهی خویش بروی دانشمندان بعد از خود گشود و متفکران اسلامی بعد از او همگی از خوان گسترده فیلسوف‌ شیراز بهره‌ور گردیدند. فلاسفه قبل از ملا صدرا تعقل نفس ببدن را بخاطر استکمال و کسب فضیلت وجودی دانسته و بدن را بهیچ قسم‌ از اقسام علت،علت وجود نفس و تشخص آن نمیدانستند،ولی صدرا تعلق نفس ببدن و احتیاج آنرا در حدوث و تشخص دانسته میگوید: نفس در ابتدای تکون و حدوث در حکم طبایع مادی و محتاج به‌ مادة مبهمة الوجود است و بدن علت مادی نفس و شرط وجود و حدوث‌ و تشخص او است و تعلق نفس ببدن برای استکمال و کسب فضیلت‌ وجودی که بعد از بلوغ صوری و غالبا در حدود چهل سالگی است، میباشد و این نوع از تعلق،ضعیف‌ترین اقسام تعلق است و چنین‌ تعلقی برای نفس نسبت به بدن مانند تعلق نجار به آلت نجاری است، با این تفاوت که تعلق نفس به آلات بدنی طبیعی و ذاتی است و تعلق‌ نجار بآلت نجاری خویش عرضی و خارجی میباشد،پس نفس در ابتدای تکون عینا مانند هیولای اولی خالی از هرگونه کمالات صوری چه صورت محسوس و متخیل و چه معقول میباشد و سپس کمال یافته‌ بجائی میرسد که خود فعال صور مجرده از مواد چه جزئی و چه کلی‌ خواهد شد و قهرا این صور که مجرد از موادند عالی و شریفتر از صور مادی فاسد میباشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.