Skip to main content
فهرست مقالات

دین هندو، در شاهنامه فردوسی

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 38 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : دین هندو ،برهمن ،فردوسی ،آتمن ،اسکندر ،خدا ،روح ،رنج ،گیاه ،دین هندو در شاهنامهء فردوسی ،مرگ ،انسان ،تحول دین برهمن به هندو ،کثرت ،شاهنامه فردوسی ،دین برهمن ،نفس ،جسم ،روح انسان هنگام مرگ جسم ،زندگی ،رفتار ،حقیقت ،آتش ،طبقهء برهمنان ،جهان ،دین برهمن جهان ،تحول ،میان اسکندر و برهمن ،شاهنامهء فردوسی ،تحول نام هندو

خلاصه ماشینی:

"هرکس آتمن را بشناسد و درباره آن تفکر کند جهان را میشناسد زیرا آنچه در درون انسان و خورشید است تنها یک چیز است اگر انسان‌ در وجود خود بررسی کند«هستی»مشاهده میکند این همان هستی‌ است که در وجود هر انسان و جانداران و گیاهان و در هر حقیقتی‌ یافت میشود و آدمی در برابر آنچه وجود دارد احساس میکند: که یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا اله الا هو چنانکه معلوم است این خدا جنبه توحیدی ندارد بلکه«وحدت‌ وجود»است بنابراین معرفت به چنین خدائی دانش سالک طریقت را نمایان میسازد و انسان چون دریافت با جانداران و گیاهان و طبیعت‌ بستگی دارد،حیات و هستی دیگران را محترم میدارد و از قتل نفس‌ و خونریزی اجتناب میکند زیرا با خونریزی و قتل مانع تکامل موجودات‌ طبیعت گردیده است و این امر در اشعار فردوسی بطور مختصر و مفید جلوه‌گر است. در شرح زندگی خسرو پرویز قیصر روم از خراد برزین درباره دین هندوان‌ جویا میشود و چنین پاسخ میشنود که هندویان: بیزدان نگردند و گردان سپهر ندارد کسی بر تن خویش مهر ز خورشید گردنده بر بگذرند چو ما را ز دانندگان نشمرند هرآنکس که آتش همی برفروخت‌ شد اندر میان خویشتن را بسوخت‌ یکی آتشی داند اندر هوا بفرمان یزدان فرمان روا که دانای هندوش خواند اثیر سخنهای چرب آرد و دلپذیر بگوید که آتش به آتش رسید گناهش ز کردار شد ناپدید از آن ناگزیر آتش افروختن‌ همی راستی داند از سوختن(6) در بخش نخست«رفتار نیک»همراه انسان است و در بخش‌ دوم با کردار گناه انسان ناپدید میشود که مقصود همان کردار نیک‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.