Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر زندگی و اندیشه اگوستین

نویسنده:

(5 صفحه - از 25 تا 29)

خلاصه ماشینی:

"البته منظور وی این نیست که بدن باطنا خداوند به وسیله موهبت‌ عشق،ما را به جانب خود می‌کشد و همزمان با آن فضایل اخلاقی‌ دیگر را در ما غرس می‌کند. او می‌نویسد:«ما بایستی بیشتر به این اعتقاد روی آوریم که ذات ذهن خردمند بگونه‌ای‌ پرداخته شده که طبعا تابع واقعیات معقوله است- بر حسب ترتیبی که آفریننده مقرر داشته-و به این‌ دلیل حقایق(فی المثل هندسه)را در پرتو یک نور خاص غیر جسمانی منحصر بفرد،مشاهده‌ می‌کند،نظیر چشم سر که اشیاء پیرامون خود را در نور مادی رؤیت می‌کند. مفاهیم اخلاقی قبلا گفتیم که اگوستین غایت انسان را رسیدن به‌ سعادت می‌داند و نیز گفتیم که خدا برای او کانون‌ علاقه است و هر چیز دیگری فقط تا حدی که او را به سوی خود بکشاند،ارزش و معنی دارد. فی‌المثل این‌ نظم طبیعی که اسفل باید اعلی باشد و در انسان‌ بدن باید تابع نفس باشد و در درون خود نفس، حواس باید تابع عقل باشند و عقل تابع خدا باشد، ما برای اینکه این قوانین ضروری را بشناسیم،این‌ قانون ازلی لایتغیر بایستی وجدان ما را تنویر نموده‌ و اثر خود را بر روی آن باقی گذارد. او مردی دقیق و اهل نظر است که در همه چیز می‌اندیشد و مداقه می‌کند اما بگفتهء آرماندمائوور «او همه چیز را از زیر نظر می‌گذراند،نه با نور خاص فلسفه یا حتی علوم کلامی،بلکه در پرتو والاترین حکمت و موهبت مسیحی» ) yhposolihPlaveideM ( اگوستین نه تنها به تفسیر دقیق فلسفهء افلاطون‌ پرداخت بلکه کوشید تا مسیحیت را در پرتو آن‌ مخصوصا شکل نو افلاطونی آن تفسیر کند8."

صفحه:
از 25 تا 29