خلاصه ماشینی:
"اما اینکه زبان و الفبای موسیقی ما کجا شد و و فقط یافتههای دفینهای و سینه به سینه و نویسندگان دوران اسلامی وموسیقیدانان مربوطه توانستند بخشی از زمان را روشن کنند که ناشناخته بوده است ولی اگر از دوران تاریخی که نیم نگاهی به آن بیندازیم بگذریم میتوانیم بگوییم موسیقی ایرانی در هر زمان و مکان و متناسب با شرایط حکام و سلاطین رشد و نمو داشته،حضور و حرکتی مناسب از خود نشان داده،و تأثیر آوازها و نوازندگی را در دوران و زمانهای مختلف میتوانیم جستوجو کنیم و در موردشان کنکاش کنیم.
اگر بزرگان و زحمتکشان موسیقی این مهم را فراهم کنند دیگر کسی نمیآید براساس اطلاعات ناقص یا تمامنشدهء خود یا براساس داشتههای اندک خود حال یا به عنوان آهنگساز یا به عنوان نوازنده در اختیار یک خارجی یا پژوهشگر قرار میدهد یا بدهد و او هم بر اساس همین اطلاعات کوچک و ناقص قطعهای را میسازد و فکر هم میکند موسیقی آن منطقه از ایران یا آن مقام از مقامات همین است که به او دادهاند،استدعا میکنم،خواهش میکنم صاحبان اندیشه و تفکر و همهء کسانی که قلبشان برای موسیقی غنی کشورمان میسوزد تلاش کنند و خدمت کنند به موسیقی بزرگ ایرانی.
به خاطر اینکه جهان در ارکستراسیون و ارکستر بزرگ پیشرفتهای فراوان کرده و ما نباید درپی مقابله و یا رقابت بر بیاییم چون تکنیکی و تکنولوژی آنها جلوتر از ماست،اما به خاطر وجود ملودیهای فراوان و نغمات بینظیر در موسیقی ایران میتوان با نوزاندگان چیرهدست ایرانی و حراست از نغمات و ردیفها در جهان درخشید،جشنوارههای اروپا را به یاد بیاورید دوتارنوزان و دیگر تکنوازان مقامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) و ردیفی را چقدر موفق دیدید."