Skip to main content
فهرست مقالات

حافظانه نوازی شهناز: درباره آلبوم تار و ترمه استاد جلیل شهناز

نویسنده:

(4 صفحه - از 48 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : حافظ، ترمه استاد جلیل شهناز، آلبوم تار و ترمه استاد، تار و ترمه استاد جلیل، شهناز، موسیقی، استاد، غزل، موسیقی ایرانی، شعر حافظ

خلاصه ماشینی:

"درباره استاد جلیل شهناز نیز باید اذعان کرد که باوجود عدم اطلاع‌ از الهام‌گیری خودآگاه از ذهن و زبان«حافظ»،اما به راستی‌ جمله‌بندی و سبک و مکتب وی حافظانه است،کما اینکه تازگی،ترنم، طعم،عطر،لطف،لطافت و طراوت که مقتضای شعر حافظ است،به همان‌ مقدار در صدای ساز استاد سرشار است. در حالی که در صدای ساز دیگر نوازندگان موسیقی خودمان،اعم از بداهه‌نواز و ردیف‌نواز،به راحتی پس از گذر چند جمله،جملات و ملودیهای‌ پسین،قابل پیش‌بینی و ریتم‌گیری است و حتی شنونده خوش طبع و ذوقی‌ هم می‌تواند با آن همراهی و با خود زمزمه کند!اما پیش‌بینی ملودیهای‌ پسین استاد جلیل شهناز ناممکن است. به رغم اینکه استاد شریف از تمامی ظرفیتهای تار برای صدادهی‌های متنوع‌ بهره می‌گیرد و دائما در نقاط مختلف سیمها و کاسه و نقاره تغییر موقعیت‌ می‌دهد و باوجود انواع کششها و مالشهای طولی و عرضی و مانورهای‌ سریع در پایین دسته و بالا دسته،با این حال‌ جملاتش مانند جملات استاد شهناز از تنوع‌ و تعدد برخوردار نیست و موجب غافلگیری‌ شنونده نمی‌شود. با توجه به تنوع جملات و مدلاسیون،در عین حال مضرابهای ایشان بسیار شفاف و گویاست،چرا که استاد بسیار بر تار و ریتم تار مسلط هستند و با کنتزل فشار متنوع انگشت بر دسته تار و پرده‌ها و نیز از آن سو لغزشهای‌ ظریف،نغمه‌های متنوعی خلق می‌شود که روی هم افتادگی آن در نهایت‌ موزونی/ریتمیک است همان خصیصه‌ای که در ابیات و غزلهای حافظ به‌ آن اشاره کردیم که به رغم تنوع معنایی و لفظی ابیات(جملات)،ابیات دارای‌ پیوستگی خاصی هستند که عنوان موسیقایی آن«کنترپوآن»است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.