Skip to main content
فهرست مقالات

کلام و موسیقی در تیزرهای ایرانی

نویسنده:

(3 صفحه - از 52 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : تیزر، موسیقی، کلام، موسیقی در تیزرهای ایرانی، تلویزیون، نت، ماکارونی، ایرانی، موتیف، کلام و موسیقی، تصویر، ساختار شنیداری تیزر ایرانی، شنیداری، سس، هجای، انسان، ملودی، حضور موفق شاخصهای تصویری، مهرام، واژه‌ها، شعر، کلام تیزر، کلام ایرانی و موسیقی ایرانی، حالت، موسیقی تیزر اولیهء شرکت، میان تیزرهای تلویزیون، تیزر شرکت ونوس، موسیقی در تیزر حضور، شاخصهای شنیداری حضوری، موسیقی و کلام تیزر

خلاصه ماشینی: "آنچه مسلم است،سابقهء ساخت تیزر در کشورهایی اروپایی و آمریکا سالها بیشتر از ایران است و این نکته بحث ما را بر سر دوراهی قرار می‌دهد: الف-اختیار کردن یک نگاه ایجابی نسبت به نمونه‌های خارجی و به رخ کشیدن حضور موفق شاخصهای تصویری و صوتی‌ در هریک از آنها و بررسی چارچوبهای یک تیزر کامل و بی‌نقص از روی آن نمونه‌ها؛ ب-نادیده انگاشتن تمام نمونه‌های خارجی و بررسی یک تیزر ایرانی با امکانات ایرانی که از تلویزیون ایران پخش می‌شود، با توجه به معیارهای عام یک اثر تبلیغاتی. این وجه از کلام در تلویزیون ما به دو صورت بوده است:شکل اول‌ تأکید بر نام کالا تحت یک ساختار روایی است،مانند تیزر شامپو بس،که کامپیوتر به مردی که جلوی آن نشسته است و مشخصات‌ یک شامپوی ایده‌آل را می‌دهد،جواب می‌دهد:«بسه». صدای کودکانه از تمام آن تناقضات که گریبان‌گیر حضور کلام،موسیقی و تصویر در تیزرهای ایرانی است می‌گذریم،سؤال اصلی این است که این همه‌ ترانهء کودکانه برای چیست،این همه ریتم سبک،و این همه ملودی‌ طولانی و بی‌فاید؟ یک مبحث تخصصی-موسیقایی در میان بعضی از نظریه‌پردازان‌ موسیقی رایج است که صدای بم،ذاتی متعالی‌تر از صدای زیر دارد. اما با فرض آنکه آن‌ را بپذیریم،این می‌تواند به صورت یک پیشنهاد طرح شود که استفاده‌ از صدای بم یا تأثیرات صوتی بم در کنار کلام گنگ که نام محصول را از میان آرایه‌های زبانی نزدیک به آن برتابد،می‌تواند به عنوان الگویی‌ در ساختار شنیداری تیزر ایرانی مد نظر قرار گیرد. موسیقی طوری نوشته شده است که ختم ملودی به نظر شنونده روی ختم شعار باشد،اما از میان این،ملودی گروه دوم ادامه‌ می‌یابد که علاوه بر تأکید بر نام شرکت،دو پایان موسیقایی برای‌ تیزر رقم می‌زند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.