چکیده:
عوامل متعددی سبب شده است که امر یاددهی – یادگیری درس ریاضی در دوره ابتدایی از کارآمدی لازم برخوردار نباشد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر واکاوی چالشهای یاددهی-یادگیری ریاضی در دوره تحصیلی ابتدایی تعیین شد. از رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش نظریه مبنایی استفاده شد. گروه هدف شامل معلمان دوره ابتدایی شهر یزد بود که انتخاب آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند نظری انجام شد. با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تعداد 14 مصاحبه با معلمان دارای سابقه تدریس حداقل 5، و بهطور میانگین 9 سال انجام شد و اشباع نظری حاصل گردید. دادهها به شیوه «کدگذاری» و «مقوله بندی» در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. همچنین برای تعیین اعتبار داده ها، از روش «سه سوسازی» در قالب راهبردهای تطبیق توسط شرکتکنندگان، بازاندیشی پژوهشگر و بررسی از سوی متخصصان پژوهش کیفی تیم تحقیق استفاده شد. در مجموع یافته ها مؤید ابعاد شش گانه نظریه مبنایی بود. نتایج نشان داد «پدیده محوری» شامل «پیچیدگی درس و عدم تناسب زمانی-روشی» است. همچنین مهمترین «شرایط علّی» شامل: ضعف در پشتوانه ی پژوهشی و صلاحیتی و کم توجهی به مبانی و اصول برنامه ریزی بود. به علاوه، «ویژگیهای زمینه ای» شامل: زمینه های رفتاری و زمینه های سخت افزاری – مالی، و «شرایط محیطی» دربردارنده محیط فرهنگی-اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی و سیاست گذاری بود. همچنین، «راهبردها» شامل: پذیرش سلب اختیار و رجوع به مؤسسات کمک آموزشی بود. در نهایت، «پیامدها» بیانگر اضطراب و بیزاری از درس ریاضی، و تراکمی شدن مشکل یادگیری و عدم کاربست بود.
Numerous factors have caused the teaching and/or learning of mathematics in elementary schools not to be effective enough. In this regard, the purpose of this grounded theory qualitative research was to determine the challenges of math teaching/learning in elementary schools. The target group included all teachers of elementary schools in Yazd who were selected using purposive sampling method. Using semi-structured interview", interviews were conducted with teachers with who had at least 5 years and an average of 9 years of teaching experience until theoretical saturation was achieved (N = 14). To analyze the data, the interviews were transcribed and coded using open, axial, and selective coding. Subsequently, some qualitative researchers, as well as the participants themselves, were invited to review the data and make the necessary modifications to make them both credible and reliable. Ultimately, the challenges identified for teaching/learning mathematics in elementary schools were classified in terms of a six-dimensional paradigm, specifying the core, causal, contextual, and environmental conditions that rise to these challenges, as well as the strategies teachers and students adopt accordingly and the potential consequences. Based on the results, "the core category" included "lesson complexity and temporal-methodical mismatch". On the other hand, the most important causal conditions encompassed weakness in research and competency support and lack of attention to the principles of planning. The contextual conditions included behavioral contexts and hardware-financial contexts. The "environmental conditions" included the socio-cultural background, the family, the economic and policy making environment. The "strategies" included feeling of deprivation of authority on part of teachers and referring to educational aid institutions on part of the students. Finally, the "consequences" of adopting such strategies were found to be anxiety and aversion to mathematics, accumulated math learning difficulties and non-applicable math learning
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: دوره تحصـــيلي ابتدايي، روش پژوهش نظريه ي مبنايي، رويکرد پژوهش کيفي ، ياددهي - يادگيري رياضي کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي، گروه علوم تربيتي ، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه يزد، يزد، ايران .
Kaskens, Segers, Lin Goei, van Luit, & Verhoeven 2.
Ramirez, Chang, Maloney, Levine, & Beilock 5.
نتايج پژوهش علم و علم (١٣٩٤) نيز حاکي از آن است که بسياري از دانش آموزان به دلايل گوناگون از جمله شيوه تدريس آموزگار، تجربه هاي ناموفق ، فشارهاي والدين ، کم تمريني و دشواري در يادگيري مفاهيم رياضي چنان از اين درس دچار ترس و اضطراب مي شوند و از خود مقاومت نشان مي دهند که گاهي ساده ترين اعمال رياضي را هم نمي توانند انجام دهند.
يکي ديگر از مطلعين کليدي بيان ميکند که : «با توجه به کمبود وقت و محتواي زياد رياضي در ابتدايي آموزش اين درس با چالش مواجه شده معلم بايد از اين زمان کم بيشترين بهره را برده و مطالب انتزاعي و ناملموس را به شکل ملموس براي دانش آموزان بشکافد.
کم توجهي به مباني و اصول برنامه ريزي : نيازسنجي و برنامه ريزي درسي نامناسب و ناديده گرفتن اصول روان شناسي تربيتي و تفاوت هاي فردي سبب شکل گيري مسائل و مشکلات عديده اي در آموزش و يادگيري درس رياضي در پايه ابتدايي است .