خلاصه ماشینی:
"فلذا نوآفرین با تجسم تخیلات خویش به مهارتی دست مییابد که آفرینشش کمال خواهد بود البته از این مطلب نیز نبایست غافل ماند که برداشت از محیط اطراف در نظر هریک از ما مختلف میباشد به این معنا که نگرش هر شخص نسبت به محیط،نگرشی شخصی و مختص به خود اوست و در سبک هنری، شخصیت اختصاصی هنرمند محسوب میشود چنان که پیکاسو میگوید:«سبک هر کس بیانگر شخصیت اوست».
آثاری که در یک زمان آفریده شده باشند عموما دارای ویژگیهای مشابهی نیز هستند؛ لذا شناخت معنای یک اثر هنری یا علت آفرینش آن منوط به شناخت زمانی است که این اثر ساخته و پرداخته شده است و همانطور که محیط دائما در حال تغییر و گذر است پس متناسب با آن در شرایط محیطی و طبقات اجتماعی نیز تغییراتی رخ میدهد که ضرورت ایجاد سبکی جدید را فراهم میسازد و سبکهای گذشته به عنوان پایه و الگویی در تاریخ جهت ایجاد شیوههایی جدید به یادگار میمانند.
به راستی آیا این مایه سهلانگاری در سادهترین بخش و کار یک اثر نمیتواند حاکی از سطح نازل و نامطمئن بودن کارهای پژوهشی مؤلف باشد؟ در همینجا لازم است متذکر شد که متأسفانه دایره المعارف سازشناسی موسیقی ایران نیز که به همت درویشی توسط انتشارات ماهور منتشر گردید؛ تقریبا حاوی همهء اشتباهات و خطاهای ذکر شدهء فوق میباشد."