خلاصه ماشینی:
"هدف اغلب دانشجویان از انتخاب این درس چهبود؟شناخت و علقاه آنها به موسیقی ایرانی آنها را به کلاس شما میکشاند یا مانند اغلب دانشجویان فکر پاسکردن دروس انتخابی آنها را وادار میکرد؟ طبیعی است در وهله اول دانشجویان میخواهند واحدهایشان را پاس کنند،ولی این کلاسها برایشان فضای دیگری را مطرح کرده بود که قبلا هیچگاه تجربه نکرده بودند.
این نوع جوانها هرچند ازنظر تکنیکی پیشرفت کرده باشند ولی ازنظر حسی چپزی در آنها کمتر دیده میشود؛علت آنهم این است که این نوع موسیقی را شرایطی غیراز شرایط فرهنگی-اجتماعی ایران تجربه کردهاند و برداشت آنها از این موسیقی قدری به برداشت نوازندگان غیرایرانی که موسیقی ایرانی مینوازند،نزدیک میشود که گاه در لهجه ساز آنها وجود دارد و شنیده میشود و طبیعی است که ساز استاد خود را هم باسلیقه خودشان گوش میدهند و از صافی خودشان میگذرانند که بعضا با آنچه در ذهن استاد ایشان بوده متفاوت است.
اگر شما به اشعار شعرای کلاسیک یا مینیاتورهای موجود در موزهها و کتابخانههای دنیا نگاه کنید، همیشه دف در صحنه موسیقی ایران حاضر بوده و بهخصوص با ساز نی همراه بوده است و سابقه آن حداقل به هزار سال قبل برمیگردد؛البته در دورهای این ساز با سازهای کوبهای دیگر جایگزین شد و همانطوریکه درباره تکنیک نوازندگی نی صحبت شد.
دف هم مانند تنبک اگر کوک شود،مطمئنا در همراهی سازهای ایرانی بسیار جای مناسب و قابل قبولی میتواند داشته باشد؛البته تکنیک نوازندگی این ساز خیلی پیشرفت کرده است ولی ساختمان آن هنوز ناقص است و قابلیتهای صدای آن هنوز بررسی نشده است."