Skip to main content
فهرست مقالات

سیم مشتاق: تحول در ساختار صدا دهی تار

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سیم مشتاق، دوره صفویه حاوی تنبور سه‌تار، تنبور، سه‌تار، وتر، موسیقی، بم، مشتاق علی‌شاه، سازهای موسیقی دستگاهی ایران، واخوان

خلاصه ماشینی:

"بر این اساس تا سطح تحقیقات کنونی هیچ سند مکتوبی که پیش‌ از این منبع؛در این مورد سخنی ذکر کرده باشد وجود ندارد، روح الله خالقی نیز در کتاب سرگذشت موسیقی ایران بااستفاده‌ از عبارت«مشهور چنان است»به این مسئله می‌پردازد و البته‌ روشن نمی‌کند که روایت شفاهی را نیز از چه‌کسی یا کسانی اخذ کرده است:«مشهور چنان است که تا قبل از مشتاق علی‌شاه ساز سه‌تاری دارای سه سیم بوده و سیم چهارم را مشتاق علی‌شاه که‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 4-ساختمان سه‌تار خود آوازی دلنشین و سه‌تار را به کمال می‌نواخته است به این ساز اضافه نموده،این سیم را اصطلاحات در میان نوازندگان سه‌تار،سیم‌ مشتاق نامیده می‌شود. سیم حادو زیر،سیم زیر و مشتاق،سیم مشتاق و بم که در اجرای نغمه بر روی یک سیم،سیم دیگر به‌عنوان واخوان‌ عمل می‌نماید(توکلی 1380:82) نکته قابل‌توجه در عمل مشتاق علی‌شاه انتخاب محل قراردادن‌ سیم چهارم است،برخلاف سیم‌های اول و دوم که سیم واخوان در بالای دیگری قرار دارد سیم واخوان بم را در پایین آن قرار داده تا ضمن امکان جدیدی برای سیم زرد،سیم بم نیز دارای واخوان گردد (درحقیقت سیم مشتاق هم‌زمان با دو سیم سه‌تار به‌عنوان واخوان‌ کمک می‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.