Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه (56) کنسرت پژوهشی آموزشی: بررسی موسیقی خراسان شمال، جنوب، کردستان

سخنران:

خلاصه ماشینی:

">(برنامه 56) کنسرت پژوهشی آموزشی‌ بررسی موسیقی خراسان شمال،جنوب و کردستان سخنران: علی منتظری اجرا:کامیار فانیان نبیل یوسف شریداوی 8 تیر 1386،تالار اندیشه (به تصویر صفحه مراجعه شود) به قلم علی منتظری در بروشور برنامه: در نشست پژوهشی آموزشی مرکز موسیقی حوزه هنری که به همت و طرح‌ جناب مهدوی در شانزدهمین سال برگزار می‌گردد،برآنیم که به بررسی موضوعی‌ موسیقی سه منطقه ایران،(شمال خراسان، جنوب خراسان و کرمانشاه)بپردازیم. ابتدا علی منتظری کارشناس ارشد موسیقی سخنران این برنامه،در مورد قطعاتی که اجرا می‌شوند و ساختار ملودیک و ریتمیک آن‌ها،صحبت کرد: قطعاتی که در این بخش نواخته می‌شوند،حاصل نگرشی تازه به موسیقی‌ ایرانی است از دو منظر:1)استفاده از عناصر ریتمیکی که در موسیقی‌ محلی ایران وجود داردو تلفیق آن با موسیقی دستگاهی. بخش سوم با حرکت«دو،سی‌بمل،لا،سی‌بمل»آغاز می‌شود که‌ حالتی شبیه گوشه«اوج»یا«عشاق»در موسیقی دستگاهی دارد و پس‌ از گردش‌های ملودی در این محدوده بر روی نت«سل»ایست می‌کند و سرانجام دوباره به حوزه ملودیک اول بازمی‌گردد. این بخش حالت مقدمه را دارد و سپس به بخش A وارد می‌شویم که با پرش پایین‌رونده«سل»به«می» آغاز می‌شود و پس از گردش ملودی در محدودهء«سل،فامی»با حرکت پایین‌رونده به‌سمت نت«دو»حرکت می‌کند و بر روی آن می‌ایستد. سپس یک پاساژ وجود دارد که یک حرکت سکانس‌وار بالارونده به بخش B وارد می‌شویم که قالب‌ متریک آن شش‌تایی است و حوزهء گردش ملودیک آن«ر،دو،سی‌بمل، لا،سل»است و حرکت‌های ملودیک از نت«ر»آغاز می‌شود و سپس تا نت«فا»پایین می‌آید وایست موقت بر روی فا»اتفاق می‌افتد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.