Skip to main content
فهرست مقالات

قهرمانان ماندگار و حرکت تاریخ بر مدار صفر

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 26 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : سینما، کاراکتر، فیلم، تلویزیون، زن، بازیگر، شخصیت‌های ماندگار، تیپ‌های، کاراکتر ماندگار، سینمای ایران

خلاصه ماشینی:

"» از سوی دیگر محمد متوسلانی بازیگر سینمای ایران که‌ علاوه بر بازیگری،در سال 1342 برای نخستین بار کارگردانی‌ سینما را با ساخت فیلم ترس و تاریکی می‌آزماید در این‌باره‌ به کاراکتر معروف پیش از انقلاب قیصر اشاره می‌کند و می‌گوید: «قیصر به جهت این‌که واجد شرایطی بود که جامعه آن روز تأییدش می‌کرد،مورد توجه قرار گرفت اما در سینمای بعد از انقلاب کاراکتری را به یاد ندارم. » درباره این موضوع محمد رضا اعلامی که از فیلمسازان نسل‌ بعد از انقلاب محسوب می‌شود،در یادداشتی شخصیت‌های‌ ماندگار را چنین تعریف می‌کند:«در ابتدا باید شخصیت‌های‌ ماندگار را تعریف کنیم و ببینیم چرا در برخی مواقع بعضی‌ کاراکترها آنچنان شهرت و محبوبیتی پیدا می‌کنند که برای‌ سال‌ها و حتی بعضی‌ها برای همیشه در حافظه تاریخی یک‌ ملت باقی می‌مانند؟برای این کار ابتدا چند شخصیت سینمایی‌ مشهور و ماندگار را بررسی می‌کنیم که در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته حتی وارد گویش و زبان مردم کوچه و بازار شده‌اند مثل حاج جبار از فیلم شب‌نشینی در جنهم یا مش‌قاسم‌ از مجموعه دایی جان ناپلئون و حتی خود دایی جان ناپلئون در همان مجموعه،یا آقای هالو از فیلمی به همین نام... » اعلامی نقاط مشترک را چنین برمی‌شمارد:«واقعی بودن‌ خاکستری بودن(یعنی مانند تمام انسان‌ها دارای صفات نیک‌ و بد بودن)،مشابه عینی داشتن(یعنی به سادگی می‌توانیم‌ اشخاصی را در جامعه پیدا کنیم که یکی یا چند تا از صفات و سکنات آنها را در خود داشته باشند)،کودک صنعتی(حتی‌ جدی‌ترین این شخصیت‌ها در زمینه‌هایی اخلاقی کودکانه دارند که به وسیلهء کارگردان یا بازیگر آن نقش برجسته و غلوآمیز شده است)،توسط یک انسان باهوش خلق شدن(یا کارگردان‌ یا بازیگر و یا هردو)،در زمان مناسبی مطرح شدن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.