خلاصه ماشینی:
"»این جمله بسیار تأمل برانگیز مخاطب را درگیر خود میکند و او را وا میدارد که دریابد در کدام زندان با کدام زنان و با چه اتفاقاتی به رویش باز شده است.
بهترین صحنهء فیلم،همن تیتراژ آغازین فیلم است که سیاه و سفید هم گرفته شده:نمایی از پاهای زندانیان که در کثیفی و شلوغی راهروی بند خود راه میروند و صدای هیاهوی زنان زندان به گوش میرسد.
فیلم بالاخره از چه کسی حمایت میکند و چه کسی را مسؤول این فجایع(البته ما در این فیلم فجایعی نمیبینیم ولی میدانیم که وجود دارد) میداند؟مشخص نیست حق با خواهر طاهره است و یا حق با میترا شاکر است؟کدام راست میگویند؟ مخاطب باید با کدام یک همذاتپنداری کند؟ فیلمساز در برخی صحنهها مخاطب را مجبور میکند تا به طرف راست(خواهر طاهره) همذاتپنداری کند و مسایل را از دیدگاه او ببیند و گاهی مجبور میکند تا به طرف چپ(میترا شاکر) همذاتپنداری کند و تمام حق را به او بده.
دوربین بسیار ساکن و کمتحرک است و این نوع دوربین (تصویرتصویر) برای فیلم سیاه و تلخ(ادعای فیلمساز)که دربارهء سیاهترین اقامتگاه هر جامعهای یعنی زندان است، مناسب به نظر نمیرسد خانم فیلمساز نتوانسته است تصمیم بگیرد که دوربین ساکن باشد یا متحرک.
ایشان یک شخصیت مبهمی را در سه دورهء مختلف نشان دادهاند که کهولت و پیری را به مرور در بازی او میبینیم حتی زمانیکه دچار بیماری تنگینفس میشود، بازی خوبی ارایه میدهد،ولی مسأله مهم اینجاست که این تنگی نفس چگونه یک دفعه بوجود آمد؟ چه اتفاقی افتاد؟این اتفاق سانسور شده است؟ مخاطب نمیداند و بازیگر خواهر طاهره به دلیل عدم شخصیتپردازی،در کل فیلم موفق نبوده است بلکه به تنهایی و خارج از چارچوب فیلم،بازی موفقی داشته است."