Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمساز در زوم: هنرمند و جامعه (مروری بر آثار ناصر تقوایی)

نویسنده:

(6 صفحه - از 26 تا 31)

خلاصه ماشینی:

"فیلمساز در زوم‌ هنرمند و جامعه‌ مروری بر آثار ناصر تقوایی داود مسلمی در کنار باشو غریبهء کوچک(بیضایی)و گوزنها(کیمیایی)،گاو (مهرجویی)،آرامش در حضور دیگران محبوب‌ترین اثر انتخابی منتقدان‌ و نویسندگان سینمایی نسل پس از انقلاب است که به رغم عدم امکان‌ نمایش عمومی و صرفا با اتکا به نسخه‌های محدود تکثیر شده ویدئویی‌ امکانی چنین رفیع(فیلم برتر تاریخ سینمای ایران)یافته است. وجوه مذکور،در عین‌ حال مبین یک لایه اساسی و بسیار مهم در شخصیت فیلسماز است که‌ به سادگی و روشنی از ورای آثار خلق شده قابل رؤیت،بازیافت و بازشناسی‌ است:آگاهی این جنبه از شخصیت تقوایی را صرفا نه به‌عنوان یک شاخص، بلکه باید به منزلهء نقطه عزیمتی جهت راه‌یابی به-و نیز،دریافت-محدوده‌ و ظرفیت ذهنی،حد سواد و دانش،میزان التزام ذهنی و هم کارکرد عملی‌ تعهد هنرمند نسبت به ذات هنر و وسیلهء بیانی مورد استفاده در وهلهء اول،و در مرتبهء بعدی،چگونگی پایبندی هنرمند به ایده‌آلها و آرمانهای متعالی و متجلی ساختن آن در آثارش(به نحوی که نسبت هنرمند به جامعه بشری‌ -و به‌ویژه خاستگاه و زیستگاهش-را در پهنه‌ای شفاف به عیان بتوان دید) قلمداد کرد. اهمیت مردمشناختی و قوم نگارانهء اربعین و مشهدقالی به کنار،اتخاذ لحنی روایی که مفهوم و جوهرهء حماسی وقایع در حال وقوع در منظر دید دوربین را مؤکد می‌سازد،و به کارگیری زبانی مفخم برای بازگویی و جلوه‌گر ساختن و عیان نمودن رازورمز واقعهء در جریان،از طریق حفظ و کنترل مدت‌ زمان نظاره یک حرکت،یک عمل و یک رخداد،و تعیین حد و اندازه و درجه‌ و زاویهء نگاهی که می‌بایست به گسترهء تعیین شده انداخت،نقطهء عزیمت قرار فیلمساز با تماشاگر برای میزان دخیل شدن وی در جریان واقعیتی است که‌ به یمن حضور کارگران در پشت دوربین و اراده و قدرت او در نمایشگر ساختن برشی از واقعیت و در نتیجه بازآفرینی هنرمندانهء آن حاصل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.