Skip to main content
فهرست مقالات

چاپ دوم: راز کیهان (2001، یک اودیسه فضایی اثر استنلی کوبریک)

نویسنده:

(3 صفحه - از 96 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، کوبریک، داستان، اثر استنلی کوبریک، دیوید، ستنلی کوبریک، کارگردانی، تمدن، فیلم کوبریک، لوحهء سنگی

خلاصه ماشینی: "فیلم‌ اولا در جایی که قصد دارد از حد فضایی انسانی‌ بگذرد و به آنچه در ذهن بشر نمی‌گنجد برسد،با یکی از مشکلات اصلی الف-ع مواجه می‌شود: یعنی غیرممکن بودن خلق چیزی فوق تصور انسان‌ وسیلهء یک انسان،به همین دلیل مثلا صحنه‌های گذشتن دیوید از بی‌نهایت به رغم غرابت کم‌ و بیش همان مناظری زمینی که وسیلهء عکاسی‌ غیر موسوم است این‌چنین نموده می‌شوند باقی‌ می‌مانند. در ورای این‌ سطح فیلم مایه‌ئی مذهبی دارد و دربارهء رابطهء بشر با خالق خود-خدا-است(در آخرین مصاحبه‌ای‌ که از کوبریک در دست داریم هرچند مطلقا از بیان‌ فلسفهء فیلم و توضیح فیلم سر باز می‌زند،می‌پذیرد که تجسم خدا مایهء مرکزی فیلم می‌باشد اما بلافاصله به قالب الف-ع باز می‌گردد و می‌پردازد به اینکه«آنها»به دلیل تمدنی چنین درخشان‌ در واقع می‌توانند برای بشر در حکم خدایانی باشند. ثانیا در سطح قالب الف-ع کوبریک موفق به حل‌ مشکلی که قبلا آمد می‌شود(اینکه خلق چیزی‌ غیرانسانی وسیلهء یک انسان غیرممکن است)- به این نحو:در اینجا کوبریک تجسم محضر او یا بهشت یا ورای بینهایت(و یا هر کلمهء دیگر که‌ انتخاب کنیم)را روی پرده ندارد بلکه این تجسم‌ بشر از محضر او است که روی پرده می‌آید(ظرافت‌ کارگردانی در اینکه برغم پیشرفت تمدن ماشینی‌ همچنان بشر کمال زیبایی را در طراحی و تزئینات‌ اواخر قرن هیجدهم و آغاز قرن نوزدهم اروپا می‌داند فوق العاده است)-و این مفهوم متکی به سنت‌ نمایش محضر خداوند به صورت متعالی‌ترین زیبایی‌ قابل تصور برای بشر در سرتاسر آثار هنری گذشته‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.