Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای امروز: فیلمنامه نویس به عنوان مؤلف، جو استرهاز

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 110 تا 117)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فیلمنامه، استرهاز، سرگیجه، فیلمنامه‌نویس، شخصیت، زن، تریلرهای، دختر، مرد

خلاصه ماشینی:

"با این حال همواره این‌ تمایل در اینجا وجود داشته که دو فیلم اول صرفا به‌عنوان آثاری از کارگردانانشان جری زوکر و ایدرین لین شناخته شوند(به‌عنوان نمونه‌ای اولیه‌ از نحوهء کار ریوبن با این مضمون می‌توان به‌ کوشش شخصیتهای اصلی تلاطم مغزی(1983 -داگلاس ترامبال)،که براساس داستانی از او ساخته‌شده برای کشف راز مرگ و به‌ویژه صحنه‌ ضبط تجربهء مرگ یکی از آنان(لوییز فلچر)اشاره‌ کرد). )خوب کار می‌کند، اما فراموش می‌کنیم که فیلمنامه نویس همین فیلم‌ حدود سه سال پیش برای فیلم غریزهء اصلی‌ یک صحنهء تعقیب و گریز با اتومبیل نوشته که به‌ لحاظ ساختاری(نامعلوم بودن هویت تعقیب شونده) و همچنین از نظر نقشی که در پیشبرد داستان‌ فیلم دارد(برخلاف کارهای قبلی فریدکین در این‌ زمینه که فاقد چنین خصایصی هستند)،با صحنهء مشابه در جید ارتباط بیشتری می‌یابد. ولی با این همه شخصیت‌پردازی‌ زن در اینجا با موفقیت غریزهء اصلی انجام نمی‌شود و این مسأله تا حدی به ضعف فیلمنامه در این‌ وجه خاص و همچنین تفاوتهای کاراکتر لیندا فیورنتینو(که با ایفای نقشی مشابه جید یعنی یک‌ «زن مرگ‌آفرین»در فیلم آخرین اغوا(جان‌ دال-1994)به شهرت رسید)با شخصیت خاص‌ شارون استون برمی‌گردد. آن دسته از کارهای استرهاز که‌ تاکنون به آنها اشاره کردیم را از لحاظ نوع پرداخت‌ رابطهء مرد و زن می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول که شامل فیلمهای لبهء ناهموار، لورفته،جعبهء موسیقی و اسلیور است و دسته‌ دوم که آثاری چون غریزهء اصلی و جید را دربر می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.