Skip to main content
فهرست مقالات

سینما تک: معرفت، دیدن اشیاء است (شطرنج باد/ محمد رضا اصلانی 1335)

نویسنده:

(1 صفحه - از 23 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : محمد رضا اصلانی، شطرنج باد، فیلم، قاب، معرفت، نما، شعبان، دوربین، کنیز، کنیزک، سینما تک، تصویر، دیدن اشیاء، حرکت، بازیگران، همراهی دوربین با خانم، رمضان و شعبان، انتهای حرکت به کنیز، همراهی، شاهد، قتل شعبان، قاب انتهایی، ایرانی، قتل رساندن حاجی، قتل حاجی، بازی جلوهء قاتل، میان سرنوشت کنیزک، فیلم و نمایش، رمضان و کنیز، حرکت هماهنگ دوربین

خلاصه ماشینی: "اقدس الملوک(فخری خوروش)دختری است‌ که برای حفظ میراثش به تشویق دیگران وارد بازی می‌شود و به خیال خود حاجی را می‌کشد و در میان آدمهای بازی جلوهء قاتل بالفعل را می‌یابد، حال آنکه او قاتلی بالقوه است. در فیلم شاهد پنج پلان-سکانس هستیم: اول؛همراهی دوربین با خانم و کنیز در صحنهء قتل حاجی هنگام نماز،دوم؛حمل جنازه توسط رمضان و کنیز که دوربین پس از همراهی آنها تا آستانهء در با چرخش 360 درجه از کلوزآپ‌ خانم می‌گذرد و در انتهای حرکت به کنیز می‌رسد،سوم؛حرکت هماهنگ دوربین با خانم‌ هنگام پایین آمدن از پله‌ها و رفتن به حمام‌ برای به قتل رساندن حاجی،چهارم،صحنهء کشمکش دو برادر،رمضان و شعبان که در نهایت‌ منجر به مرگ شعبان می‌شود،پنجم؛حرکت پایانی‌ دوربین که ترکیبی است از حرکت افقی-عمودی‌ که گذشته را به حال پیوند می‌زند و صحنه را برای‌ درگیری بازیگران عصر حاپر بر سر میراث ملی‌ آماده می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.