Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات و سینما: بررسی تطبیقی رمان و فیلم شازده احتجاب نوشته هوشنگ گلشیری/ بهمن فرمان آرا - 1353

نویسنده:

(2 صفحه - از 28 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : شازده احتجاب، رمان و فیلم شازده احتجاب، رمان، فیلم، روایت، درونمایه اصلی رمان شازده احتجاب، فخر النسا، قصه، شازده احتجاب رمان جریان سیال، دوره و مرگ شازده احتجاب

خلاصه ماشینی:

"ادبیات و سینما: بررسی تطبیقی رمان و فیلم شازده احتجاب‌ نوشته هوشنگ گلشیری(بهمن فرمان‌آرا-5353) *اصغر عبد اللهی [شازده احتجاب توی همان صندلی راحتی‌اش فرورفته بود و پیشانی داغش‌ را روی دو ستون دستش گذاشته بود و سرفه می‌کرد. نویسنده به خبری که مراد به او داده است-خبر مرگ خود شازده-اشاره نمی‌کند اما انگیزه روایت قصه از همین خبر است، خبری که در پایان رمان از آن مطلع می‌شویم. فیلم هم‌ از زمان حال روایت شروع می‌کند،به گذشته و حوادث گذشته می‌رود و سر آخر به زمان حال روایت برمی‌گردد که شازده بر صندلی نشسته است و بعد هم لحظهء مرگ شازده را بع تبعیت از رمان نشان می‌دهد. که نمی‌تواند،که پدر بزرگ،همیشه،مثل‌ همان عکس سیاه و سفیدش خواهد ماند:مثل پوستی که توی آن کاه نکرده‌ باشند،سطحی که دور از او و در آن‌همه کتاب و عکس و روایتهای متناقض‌ به زندگی‌اش ادامه خواهد داد]که البته در فیلم روایتهای متناقض حذف شده‌ است و فقط یک روایت از آن دوره و شازده احتجاب،اصل گرفته شده است. ]نویسنده که در بخشهایی از رمان از طریق استعلام‌ و استشهاد فخری،فخر النسا را در غیبت شازده ساخته است در این بند از قصه،تصویر فخر النسا و تصوری از او و طبیعت بیرون را از منظر ذهنیت‌ سوررئال شازده می‌سازد و با یک پیچش و ترفند کلامی(مثل حالا که نخ‌ بی‌انتهای صدایشان... ] در رمان نقطهء تمرکز فقط سرفه‌های شازده نیست بلکه نویسنده گاهی‌ با تمهیدات دیگر و دیگران هم به نقطهء مرکزی و محور قصه و روایت‌ برمی‌گردد و لحظهء سیال ذهن را به دقیقهء عینی روایت متصل می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.