Skip to main content
فهرست مقالات

نقد - نگره: امپرسیونیسم، سوررئالیسم و نگره فیلم

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 38 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینما، نگره، نگره فیلم، فیلمسازی، هالیوود، نگرهء فیلم، ایزنشتاین، تصویر، تولید

خلاصه ماشینی:

"»همچنین لویی آراگون‌ در اولین مقاله منتشر شده خود می‌گوید که این تأثیر صرفا از«فیلمهای‌ هنری»به دست نمی‌آید:«تمام عواطف ما نسبت به فیلمهای ماجراجویانه، قدیمی و دوست داشتنی آمریکایی برانگیخته می‌شود که زندگی روزمره را نشان می‌دهند و سعی دارند به سطحی از نمایش برسند که توجه ما را جلب‌ کنند:میزی که روی آن یک هفت تیر قرار دارد،یک بطری که گه‌گاه تبدیل‌ به اسلحه می‌شود،یک دستمال که جنایتی را بر ملا می‌سازد،یک ماشین‌ تحریر که افق یک میز را شکل می‌دهد. توضیحات آراگون درباره شگفتی سینما که تعریف دقیق نگاه خیره‌ شی‌ءپرستانه است،این تشخیص را قطعیت می‌بخشد:«قائل شدن ارزشی (تصویرتصویر) رزمناو پو تمکین شاعرانه که دکور به خودی خود فاقد آن است و محدود ساختن عامدانه‌ حوزهء دید برای تقویت بیان،دو خصوصیتی است که باعث می‌شود دکور سینمایی تا حد قابل بیانگر زیبایی مدرن باشد. این دستاورد معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد زیرا بازن به دلیل چیزهای بسیار دیگری شهرت دارد: او قهرمان تفکر درباره واقع‌گرایی و سینمای دوران پس از جنگ ایتالیا،سردبیر کایه دو سینما و پدر روحانی موج نو بوده است. بررسیهای فیلم به‌طور اخص باید این پرسشها را در نظر بگیرید:اول؛آیا سنت عقل‌گرا و حساس به سیاست ایزنشتاین می‌تواند با علائق امپرسیونیستی‌ -سوررئالیستی به فتوژنی و ایجاد فرآیند خودکار توأم شود؟به‌عبارت‌دیگر آیا نگره فیلم می‌تواند فیلمسازی را ترغیب کند و تشخیص دهد که سینما در بهترین شکل خود چنان‌که تالبرگ فهمیده بود،تلفیق ظریفی از ساختار منطقی و اشاره‌ای ترجمه‌ناپذیر است؟دوم؛آیا نگره فیلم می‌تواند تجربه کایه‌ دو سینما؛موج نو را احیا کند و بیاموزد که به شکلی نامتعارف بنویسد یا تحقیق‌ خود را به شکل نمایش انجام دهد؟گریگوری اولمر،نگره‌پرداز آمریکایی‌ نشان داده که این عملکرد نگارشی نوین،مکمل اندیشه انتقادی خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.