خلاصه ماشینی:
"البته،فیلم دوم در قیاس با فیلم اول به لحاظ دیداری با تکیه بر قابلیتهای فوق العاده راجر پرت-مدیر فیلمبرداری فرانکنستاین مری شلی(1994،کنت برانا)و پایان رابطه(1999،نیل جردن)-پیشرفتی شایان توجه کرده و در برخی مواقع تصاویری تأثیرگذار را خلق کرده است که عمدتا از فیلمهای دیگر برداشته شدهاند:صحنه تعقیب گوی بلورین که به شکلی مشابه مسابقه ارابهرانی در بن هور(1959،ویلیام وایلر)،دو شخصیت جبهه خیر(پاتر)و شر(ملفوی)را به روی جاروهای پرنده دنبال میکند،از لحاظ حرکتی شباهتهایی انکارناپذیر به حمله پایانی لوک اسکای واکر در جنگ ستارگان (1977،جورج لوکاس)دارد؛صحنه نزدیک شدن سر موجود خطرناک به پاتر در نبرد نهایی از لحاظ ترکیببندی قرابتی خاص با نمای مشهور نزدیک شدن سر بیگانه به سرریپلی در بیگانه 3(1992،دیوید فینچر)دارد؛کل سکانس شلوغ نخستین کلاس لاکهارت از لحاظ دیداری نسخهبرداری کاملی از گرملینها 2(1990،جو دانته)است؛و حرکت پلهها از ایندیانا جونزها و ورود هری به پناهگاه شر از ورود قهرمان اسپیلبرگ به معبد مرگ گرتهبرداری شده است.
اگر فرض بر این است که کنت برانا و مارک ویلیامز به صرف توانانیی خود در خلق صحنههایی کمدی موفق عمل کردهاند،شاهد اصلی کارگردانی بدآغاز فیلم است که به صحنه شلوغ کاری رابی در میهمانی خانواده دورسلی،جلوهای تراژیک میبخشد!و اگر ادعا میشود که فیلم تنها برای توالی قطعاتی ازجلوههای ویژه کامپیوتری به شکلی بیمنطق پشت سر هم چیده شده است،میتوان از آغاز فیلم،به سهولت تعداد سکانسهایی که از حقههای تصویری استفاده نکردهاند را برشمرد،حتی سکانس مربوط به توضیحات مینروامک گاناگال درباره تاریخچه مدرسه جادوگری هاگوارتز،مخالفت یکی از چهار مؤسس آن با دیگران در خصوص پذیرش شاگردانی از خانوادههایی غیر جادوگر که به اصطلاح مشنگ نامیده میشوند و جاسازی دالان اسرار در هزار توهای بیپایان مدرسه هزار ساله از سوی اسلایترین معتقد به اصالت خون جادوگری با دو جلوهء ویژه دیداری آغاز میشود و شاید این تنها لحظهای در فیلم باشد که به بازیگری اجازه داده میشود در مقابل دوربین بازی کند."